Piramide Luvra: od stida do ponosa

Od ogorčenja do ikone: Pariz obeležava 30 godina piramide Luvra. 

Planiranje izgradnje modernističke piramide u samom središtu renesansne palate se u početku smatralo svetogrđem – vrhunskim skrnavljenjem jedne takve svetinje kao što je Luvr, piše fransuska novinska agencija AFP.

Nekada proglašena arhitektonskom “nepristojnošću” i rugobnim zdanjem, staklena piramida Luvra je u petak 29. marta napunila 30 godina – i danas postala omiljena ikona francuske prestonice.

Jedan ugledni pisac je pozvao na uličnu pobunu kada je Žak Lang, ministar kulture pod francuskim predsednikom Fransoa Miteranom (Francois Mitterrand) prvi put predstavio planove za ono što se danas smatra remek-delom kinesko-američkog arhitekte Joa Ming Peja (貝聿銘, Leoh Ming Pei).

Stvaranje modernističke piramide u središtu renesansne palate smatralo se svetogrđem, a jedan satirični časopis nazvao ga je grobnicom i šalio se da Miteran – koji je u to vreme bolovao od raka – “želi da bude prvi faraon u našoj istoriji”.

Pej – koji će 26. aprila napuniti 102 godine – priseća se da je “u to vreme na ulicama primao mnogo ljutitih pogleda”, dok se čak 90 odsto Parižana u jednom trenutku protivilo njegovom projektu.

Ipak, na kraju, čak i onaj oštri kritičar modernističkih “čireva”, britanski princ Čarls, proglasio je piramidu “čudesnim zdanjem”.

U narednih nekoliko dana, JR, jedan od najpoznatijih svetskih uličnih umetnika, kreiraće ogroman kolaž uz pomoć 400 volontera koji će proslaviti njen 30. rođendan otkrivajući “Tajnu Velike piramide”.

Miteran se poput sfinge upustio u niz velikih, rizičnih i smelih projekata koji su transformisali francusku prestonicu, zaštitivši svoje rizične arhitektonske poduhvate od samog starta.

“To je dobra ideja, ali je i nju poput ostalih dobrih ideja teško ostvariti”, upozorio ga je Lang, stari socijalistički lisac iz njegovih redova.

Francusko ministarstva finansija je tada zauzimalo čitavo jedno krilo Luvra, dakle – institucija koja bila „novčanik“ francuske države, i koju stoga nije bilo tek tako prosto preseliti na neko drugo mesto.

Veliki muzejski prostor koji se zvao Napoleonovo dvorište je bio „užasan parking”, rekao je Lang tada za AFP. “Muzej je bio ozbiljno hendikepiran nedostatkom centralnog ulaza.”

Pejev majstorski potez bio je povezivanje tri krila najposećenijeg muzeja na svetu sa ogromnim podzemnim galerijama okupanim svetlošću koja dopire kroz njegovu piramidu od stakla i čelika.

Takav je bio njegov uspeh da ga je konzervativni francuski dnevnik Le Figaro – koji je godinama vodio kampanju protiv njegovog “groznog” dizajna – slavio u tekstu iz 1999., posvećenom desetogodišnjici otvaranja piramide.

Tadašnji direktor Luvra, Andre Chabaud, podneo je ostavku 1983. u znak protesta zbog “arhitektonskih rizika” koje je Pej svojim projektom „nametnuo“.

Pej, koji je odrastao u Hong Kongu i Šangaju, nije bio očigledan izbor za ovaj posao, jer nikada dotad nije radio na istorijskom zdanju.

Miteran je, međutim, bio toliko impresioniran njegovim modernističkim proširenjem ideje na osnovu koje je urađena Nacionalna galerija umetnosti u Vašington Di-Siju da je insistirao da upravo on bude čovek za Luvr.

Tada već u dobrim šezdesetim godinama kada je projekat otpočeo, Peja ništa nije pripremilo za neprijateljske emocije kojima će zadugo njegovi planovi biti obasuti.

Bio mu je potreban sav takt i njemu svojstven uvijeni humor koji nije na prvu loptu samo da bi preživeo seriju susreta sa zvaničnicima – istoričarima i onima koji se bave urbanim planiranjem.

‘Niste više u Dalasu!’

Jedan sastanak sa francuskom komisijom za istorijske spomenike u januaru 1984. godine završio je uz galamu, a Pei tom prilikom nije mogao čak ni da predstavi svoje ideje.

“Niste više u Dalasu!” vikao je na njega jedan od stručnjaka tokom “strašnog suda”, jednog užasnog susreta tokom kojeg je, uzgred, bio i meta anti-kineskog rasizma.

Čak ni osvajanje Prickerove nagrade 1983., koja važi za “Nobela u arhitekturi”, nije ućutkalo njegove protivnike.

Miteranov ministar kulture, Žak Lang je rekao AFP-u da je i dalje “iznenađen nasilnošću protivnika” Pejeve ideje.

Peijev originalni dizajn bio je najviše za do dva miliona posetilaca godišnje – a Luvr je 2018. dočekao više od 10 miliona njih.

“Piramida je u samom srcu spomenika koji zauzima centralno mesto u istoriji Francuske (Luvr je bivša palata francuskih kraljeva).”

Sadašnji nadležni, međutim, ne sumnjaju u to da je podizanje ove piramide doprinelo drastičnom uvećanju posete ovom znamenitom muzeju.

Žan-Lik Martinez (Jean-Luc Martinez,) osoba koja je danas zadužena za parisku Piramidu je zadnjih godina sve ubeđeniji u to da je i dalja saradnja s Pejem – radi prilagođavanja njegovih početnih planova sa sadašnjom situacijom- nužna kako bi se ovaj objekat kulture uspešno nosio s rastućom popularnošću.

Pejov originalni dizajn bio je osmišljen za najviše dva miliona posetilaca godišnje. Prošle godine, Luvr ih je primio više od 10 miliona.

“Luvr je jedini muzej na svetu čiji je ulaz po sebi umetničko delo”, napominje Martinez.

Piramida je “savremeni simbol muzeja i onoga što on danas predstavlja”, rekao je on, “ikona na istom nivou” kao i najcenjenija umetnička dela unutar samog Luvra, kao što su “Mona Liza” ili “Miloska Venera”.

Pej nije jedini koji je doživeo napade i vređanja zbog izmena dragocenog pejzaža Pariza.

Grupa intelektualaca, uključujući i Emila Zolu i Gija de Mopasana je 1887. objavila pismo u novinama Le Temps u znak protesta zbog izgradnje “beskorisne i monstruozne Ajfelove kule”, jednog “odvratnog stuba od gvožđurije i šrafova”.

 

Agence France Presse (AFP)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.