Rat za našu digitalnu budućnost: Virtuelna stvarnost vs. Sveobuhvatna stvarnost

Kao i većina ljudi koji provode mnogo svojih dana digitalno povezani, i ja sam zagledan u monitore koji čine moj život i rad zanimljivijim i produktivnijim. Ipak, za sve pozitivne strane koje nam mogućnost povezivanja pruža, tu je i mana koja vreba u u svim tim sjajnim pikselima. Oni, jednostavno, nisu stvarni. Dakle, kao što smo produžili vreme koje trošimo na internet, rizikujemo da budemo usisani u izolovanu, virtuelnu realnost (VR) kojoj nedostaje bogatstvo, emotivna relevantnost i stvarna iskustva koja proizlaze iz analognog sveta.

Nedavno je Facebook stavio puno novca na kocku kako bi ostvario svoju VR viziju budućnosti, kupivši za dve milijarde dolara Occulus VR, kompaniju koja je razvila moćne nove VR slušalice Rift. Rift direktno stimuliše delove vizuelnog korteksa mozga, uranjajući korisnike u projektovanu hiper-realnost. Ovo je, sasvim sigurno, odlična vest za gejmera, iako je krajnji cilj Fejsbuka nametanje ove tehnologije kao sledeće velike računarske platforme, nakon smart telefona i tableta, primenjujući je u školama, zdravstvu i za zabavu. U ovom problematičnom scenariju, jedina realnost koju možemo iskusiti bila bi veštačka simulacija unutar kacige, ili naočare koje nas sprečavaju da dodirujemo, vidimo, osećamo ili uzajamno dejstvujemo sa stvarnom osobom ili predmetima.

Srećom, postoji alternativa: da digitalna budućnost poprimi oblik koji nazivam integralnom tj. sveobuhvatnom realnošću (SR), i koja kombinuje najbolje od svega što postoji kako u digitalnom tako i analognom svetu. Sveobuhvatna realnost prepliće čuda digitalnog u okviru telesnosti realnih stvari. Sa digitalnim komponentama, ugrađenim i nevidljivim unutar objekata, SR nas neće odvojiti od realnog sveta, već je, pre svega, obećavajuće stvaranje emocionalno privlačnog iskustva.

Ovo se već dešava sa prvim talasom povezujućih pametnih kućnih aparata, kao što su termostati klima uređaja, uz nosive tehnologije koje prate naše zdravlje ili fizičke aktivnosti. Potrošači prvo stiču utisak kako nenametljivi senzori, zbirni podaci i povezivanje između fizičkog i digitalnog može njihove živote učiniti udobnijim, zgodnijim i bezbednijim. U Altitjudu (Altitude), konsultantskoj firmi za inovacije i dizajn gde radim, završili smo nekoliko takvih projekata, uključujući Under Armour pomoću kojej je moguće pratiti performanse ekstremnih sportista, potom nosivu platformu za odeću za WIMM Labs, pa čak i koncept projekta za digitalno povezani kućni bar.

Ali, još uvek ima mnogo toga da se istraži. SR će postati još ubedljivija kako vremenom ova tehnologija bude napredovala, omogućavajući dizajnerima da digitalne i interaktivne elemente postavljaju u mnogo više proizvoda, na način koji će povećati već bogati analogni svet. Evo nekih novih oblasti koje su se otvorile za ove kombinovane VR-SR mogućnosti:

Rijaliti igre – igre sa stvarnošću

Mobilne igre koje igrače pomeraju sa svojih ekrana u stvarnost. Prodor Google-a, na primer, ubacuje igrače u rat za kontrolu Zemlje, pomerajući bojište iz sjajnog pravougaonika u naših monitora u spoljni svet – parkove, muzeje, spomenike na javnim mestima, istorijske znamenitosti i zdanja, kao i druge stvarna mestima koja igrači, zapravo, moraju da posete da bi, konačno “pobedili”. Ovo je digitalni igra koja isskače iz četvrtastog formata monitora, celularaca i tableta i ohrabruje vas da otkrivate prave ljude i mesta u vašoj sredini. Samo mogu da zamislim obilje mogućnosti za primenu ovog pristupa u muzejima i školama, gde se digitalni i fizički svet nadopunjuju kako bi nam pomogli da bolje i lepše učimo.

Novi interfejsi

Primarni interfejs između digitalnog i fizičkog sveta danas je i dalje ravna, nepromenljiva četvrtasta forma ekrana. Ali, polako, kako se digitalne informacije vremenom nadopunjuju fizičkim (npr. “Uvećanom stvarnošću” – Augmented reality, AR) ili se prevode na fizičke senzacije (npr povratne informacije), ta granica je sve zamućenija i a fizička ograničenja odstupaju pred fleksibilnim, interfejsima promenljive forme koji uključuju čula kako mirisa tako i dodira. Kako se ove nove tehnologije nezadrživo razvijaju, interfejsi će se naseliti u dosta oblasti: od naših ručnih uređaja do tvrdi podloga kao što su zidovi, radni pultovi (u kuhinji i na poslu) ili čak da samih proizvoda, omogućivši pristup informacijama o nekom produktu putem gestovima ili izgovorenim komandama. Naš portal za digitalni svetu biće filtriran kroz fizičko iskustvo – i obrnuto: naš fizički svet biće povećan besprekornošću digitalnih informacija koje dobijamo. Novi koncepti u ovoj oblasti pojavljuju se svakodnevno i nastaviće da se razvijaju. Zamislite da pokupite knjigu i pogledate u njoj komentare svog prijatelja koji ih je ostavio na prvoj strani, ili da sedite na radnoj stolici koja vam signalizuje da se pripremite za svoj sledeći sastanak, ili da treba da ustanete i da prošetate.

Vozila bez vozača

Sada, kada više ne morate ni da vozite, šta ćete raditi tokom puta? Samonavodeća vozila oslobodiće nas od stresa, saobraćajne nervoze i histerije, štedeći vas od traume parkiranja. To znači da sam fizički dizajn automobila može biti u potpunosti osmišljen ispočetka, obezbeđujući daleko veću interkaciju i povezanost između putnika u vozilu i spoljnog sveta. Zamislite da prozori postaju interaktivni portali koji vam ‘serviraju’ mapu putovanja, identifikujući znamenitosti pored kojih prolazite i tumačeći pejzaže kroz koje krstarimo. Možemo da radimo, igramo, gledamo filmove ili, naprosto, samo razgovaramo. Ili se, možda, tehnologija koja stoji iza samonavodećih automobila može čak iskoristiti za kreiranje ultimativnog doživljaja vožnje. Podržani od strane vrhunskih sigurnosnih sistema, mi bismo, zapravo, lako mogli doživeti uzbuđenje vožnje kakvu imaju vozači trke ‘Indie 500 Racer’ – ne brinući se za mogući sudar.

Audi RSQ I robotski automobil već je postao stvarnost

Audi RSQ I robotski automobil, umetnička vizija urađena za film “Ja, Robot”  

Ovi primeri nude vizije budućnosti radikalno drukčije od VR ugođaja poput onog kojeg pružaju slušalice Rift, koje nas odvode daleko, nizbrdo, zatvorene u ekransku kapsulu i potpuno odsečene od fizičkog sveta. Zadovoljstvo analognih iskustava – držanje u rukama prave kamere i fotoaparata, slušajući njegovo ohrabrujuće škljocanje ili uživajući u znamenitostima, zvucima i suptilnim teksturama prirode šetajući kroz nju, bili bi izgubljeni kada bi VR potpuno zavladao. Sa sveobuhvatnom realnošću (SR) možemo imati oboje – najbolje iz oba sveta – jer digitalna tehnologija poboljšava fizičke objekte, približavajući nas stvarnom svetu i stvarnim ljudima.

Dan Ostrower, Altitude
Dan Ostrower je CEO firme za konsalting u oblasti inovacija i dizajna, Altitude.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s