Revolucija u proizvodnji hrane: biljke s ukusom mesa

„Bezmesna revolucija” u proizvodnji biljne hrane čiji su sastav i ukus gotovo identični mesu, započela je u Hong Kongu. Lokalni tajkun i milijarder Li Ka-shing ulaže novac tamo gde treba: tamo gde ima gladnih usta željnih novih ukusa i vrsta hrane. Hongkongeri, što nije nikakva novost, važe za najradoznaliju i najotvoreniju gurmansku elitu, i kao takvi predstavljaju idealan “lakmus papir” brojnim firmama koji žele da u svet lansiraju novu hranu i jela. Njihova prva stanica i “pretpremijera” je, shodno tome, gotovo po pravilu u – Hong Kongu.

Dve interesantne firme, Beyond Meat i Impossible Foods, podržane „finansijskim teškašima“ i anđeoskim investitorima iz Hong Konga, gledaju na ovaj grad kao ključnu arenu za dalje lansiranje svojih globalnih ambicija.

Hong Kong se pojavio kao ključna lokacija za osvajanje srca, umova i želudaca azijskih mesojeda; tu su aktivne firme „Beyond Meat“ i „Impossible Foods“ – dva najznačajnija proizvođača hrane bez mesa, koji se međusobno nadmeću za tržišni udeo.

Obe kompanije razvijaju prehrambene proizvode na bazi biljaka, čiji su sastav i ukus veoma nalik hamburgerima, kobasicama i proizvodima od mlevenog mesa; Obe su dobile su podršku velikih investitora, što im je doprinelo očekivano smanjenje obima ishrane životinjskim proteinima u ovom gradu. Hongkonški tajkun Li Ka-šing, za koga se zna da uživa u bezmesnoj hrani čiji je ukus ali i sastav gotovo identičan mesu, uložio je u Impossible Foods kroz svoj privatni investitorsko-partnerski fond „Horizon Ventures“, pridruživši se jednom sličnom singapurskom državnom fondu, Temasek, kao i američkom hedž fondu Viking Global. Firma „Beyond Meat“ je dobila početne investicije i od Bila Gejtsa kao i Leonarda Dikaprija.

Tržište „mesolike“ hrane je dodatno poraslo i u četvrtak 2. maja, nakon što su deonice firme „Beyond Meat“ porasle za 160% na 65,75 dolara na njihovom debitantskom pojavljivanju na njujorškom Nasdaq-u, krenuvši s početnom IPO cenom od 25USD. Ovaj berzanski listing je vrednovao  kompaniju na 3,8 milijardi dolara.

Iako u firmi Beyond Meat kažu da ona možda nikada neće biti profitabilna, prihodi su skočili sa 8,8 miliona dolara u 2015. na 87,9 miliona dolara u 2018.

Obe kompanije su se udružile sa severnoameričkim lancima brze hrane, kao što su Burger King i A&W, kako bi osnažili svoj profil i biljne proizvode nalik mesnim prerađevinama.

Deonice Beyond Meat porasle su 160% na njihovom njujorškom debiju. Foto: AFP

Oni su izabrali da Hong Kong bude mesto u kojem će prvo osvojiti kupce u maloprodaji, kako bi potom, u perpsektivi, pristupili drugim tržištima – pre svega tako što će luksuznim gradskim restoranima ponuditi svoje proizvode.

“Odlučili smo da se usredsredimo na Aziju, gde je bazirana gotovo polovina svetske potražnje za mesom, a takođe i najbrži rast potražnje”, rekao je Dejvid Li, glavni finansijski direktor u „Impossible Foods“. Hajdi Nam, generalna menadžerka kompanije sa sedištem u Hong Kongu kaže da, od prošlogodišnjeg lansiranja do danas, 160 restorana na svom meniju izložilo je jela spravljena od hrane proizvedene u kompaniji Impossible Foods. Međutim, njegovi proizvodi još nisu dostupni za maloprodaju. “Mi i dalje gradimo naš kredibilitet”, rekla je Hajdi Nam.

Globalno tržište mesa i prerađevina vredi 1,4 biliona dolara godišnje. Hong Kong je 2018. uvezao američko meso u vrednosti od 1,7 milijardi dolara. Hongkongeri su daleko najveći potrošači mesnih proizvoda po glavi stanovnika na globalnom nivou. Prošle godine, istraživači Univerziteta u Hong Kongu su otkrili da njihovi sugrađani svakodnevno pojedu 664 (!) grama, što su dva odreska od 300 grama. Potrošnja svinjetine i govedine u ovom gradu je najveća, sa prosečnim dnevnim brojkama četiri puta većim od onih koje ima jedna Britanija.

David Yeung, osnivač fabrike hrane i prodavnice Green Common i Beyond Meat Investor. Foto: Paul Yeung

Što je još važnije, rukovodioci oba preduzeća znaju da ljubav građana Hong Konga prema svetskoj kuhinji čini njihovu ocenu ukusa i te kako relevantnom. Jer, s obzirom da su Hongkongeri veliki poznavaoci međunarodnih kuhinja, njihov a ocena je i ključni faktor za one koji imaju šire, globalne ambicije – baš kao što ih imaju ove dve prehrambene kompanije.

Dejvid Jong, osnivač hongkonške fabrike prehrambenih proizvoda i kafića Green Common i Beyond Meat Investor, izjavio je da će IPO ove kompanije povećati svoj profil u Hong Kongu. On je 2015. u Hong Kong uveo firmu Beyond Meat, godinu dana nakon svog početnog ulaganja. „Pre sedam godina, niko o tome nije pričao u Hong Kongu. Znao sam, međutim, da se prehrambeni i ugostiteljski sistemi ovog grada nalaze na prekretnici”, rekao je on.

Jong kaže da je za firmu Beyond Meat grad Hong Kong bio prvo tržište (ne računajući Sjedinjene Države), i da je svake godine u njemu utrostručavao svoje prihode. Kompanijski plan je bio da hongkonškim šefovima kuhinja ponudi “kompletan asortiman”  kojim je moguće spremati bezmesna jela čiji je ukus nalik mesu.

Klasični Burger iz King Whopper-a, levo, pored “Nemoguće komadine” (‘Impossible Whopper’) sa desne strane. Impossible Foods se udružio sa lancem brze hrane kako bi pojačao svoj profil i proizvode od mesnih proizvoda na bazi biljaka. Foto: Washington Post – Tim Carman

Jedan od prvih vrhunskih restorana koje je Beyond Meat snabdevao bio je The Butcher’s Club, lanac restorana u Hong Kongu čija su specijalnost odresci i burgeri, i koji je aprila 2017. lansirao Beyond Burger. Otad je Beyond Burger predstavio azijske sastojke zvane “Wu Tang”. Riki Laj, izvršni direktor restorana FWM, koji poseduje Butcher’s Club, rekao je da je rast prodaje vegetarijanskih hamburgera “dvocifren”, a njegovi restorani u Pekingu, Šangaju, Šenženu i Baliju poslužuju njihove bezmesne burgere kada god im pristugnu na zalihe.

Jong je rekao da 15% prodaje Butcher’s Club-a sada potiče od firme Beyond Meat. Sa svoje strane, ona širi prodaju Beyond Meat-a u Singapur i Tajvan, sa planovima da se ove godine proširi na Tajland i Kinu.

Impossible Foods Hong Kong se udružio sa vrhunskim restoranom Beef & Liberty. U aprilu 2018. godine, Beef & Liberty je predstavio Impossible Burger. Prema Kim Plaggenburg, njegovoj direktorki marketinga, Impossible Burger je promptno uvršten u njegova tri najbolje prodavana hamburgera. Ovaj lanac sada nudi da bilo koji od vaših goveđih hamburgera zamenite „Nemogućim burgerom“.

Impossible Burger spada u tri najbolja burgera najboljeg prodavca u Hong Kongu. Foto: Courtesy Beef & Liberty

„Verujemo da Impossible Burger premošćuje jaz koji postoji između prelaska sa mesne ishrane za svaki obrok na ekstremno veganstvo. To je dobar iskorak napred”, rekla je.

Kompanija sledi strategiju sličnu onoj koju sprovodi Beyond Meat. Hajdi Nam iz „Impossible Foods“ rekla je da je svojoj listi prodajnih mesta u zadnjih godinu dana dodala još 160 novih restorana.

Konkurencija će uskoro biti veća i oštrija. Tyson Foods, jedan od najvećih svetskih proizvođača mesa, takođe je investirao u Beyond Meat kroz svoju investiciju. Od tada, Tyson je najavio da će razviti sopstvene mesne prerađevine na biljnoj bazi, baš kao i Nestle svoje. Ovog aprila je kanadska kompanija za preradu mesa Maple Leaf objavila kako planira da 310 miliona dolara uloži u izgradnju postrojenja za preradu u SAD čija je površina preko dva hektara; kapacitet ove fabrike će udvostručiti njihovu sadašnju proizvodnju.

David Yeung, levo, pokrenuo je svoj proizvod na biljnoj bazi, Omnipork, koji se brine o kineskom narodu za svinjetinu. Foto: Paul Yeung

Konkurencija se, takođe, može pojaviti i na tlu Azije. Jong iz Green Common-a je pokrenuo vlastiti proizvod na bazi biljaka, Omnipork, koji obezbeđuje biljnu ishranu ukusa veoma nalik svinjetini koja je tako omiljena među Kinezima. Zahvaljujući proizvodnji u svojim tajlandskim pogonima, Omnipork u Hong Kongu ima za 30% manje zamrznutog svinjskog mesa nego što ima američke mlevene svinjetine. Jong je naglasio da Omnipork nije povezan sa firmom Beyond Meat.

Mogućnost smanjenja ponude svinjskog mesa u Kini usled afričke svinjske groznice povećala je Jongove šanse. „Ljudi traže alternative“, izjavio je on.

Omnipork, Beyond Meat i nekoliko drugih biljnih alternativa mesu dostupni su za maloprodaju u Hong Kongu, ali Impossible Foods još uvek nije uleteo u okršaj s rivalima. Prihodima u gradu i dalje dominira prodaja ostvarena kroz restorane i ketering službe, navodi Jong.

Hong Kong je bio prvo tržište izvan mesa izvan SAD-a i utrostručio je svoje prihode u gradu svake godine od njegovog uvođenja 2015. godine. Foto: Blumberg

Kompanija Impossible Foods može biti ohrabrena rezultatima Beyond Meat-a, ali je Li, njen finansijski direktor, rekao kako se očekuje da će kompanija već “funkcionisati po najvišim i najstrožim standardima”, zahvaljujući svojim investitorima.

I Impossible Foods i Beyond Meat će biti izloženi na ovogodišnjem sajmu HOFEX u Hong Kongu, na kojem su predstavnici tržišta hranom i pićem u potrazi za novim dobavljačima.

SMCP

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.