Opsada digitalnih duhova: kako „ubiti“ vaše stare internet-naloge

Suočavamo se sa neprestanim podsećanjem na bolnu činjenicu da su naši lični podaci rasuti posvuda po internetu. Evo kako da smanjite svoju izloženost istom i tako poboljšate privatnost.

Google isključuje verziju svoje društvene mreže Google Plus nakon što je Wall Street Journal objavio curenje podataka o stotinama hiljada korisnika. Evo kako da proverite da li imate neki „zaostali“ ili „skrajnuti“ nalog na društvenim mrežama, kao i šta valja učiniti ukoliko vas zadese „duhovi prošlosti“.

Nedavna otkrića o hakerskoj provali u podatke korisnika društvene mreže Google+ koji su bili izloženi „trećim licima“, kao i ugrožena bezbednost ličnih podataka na Fejsbuku služe nam kao stalni podsetnik da se iza mnogih od nas na ovim mrežama vuče dugačak digitalni trag informacija, i to često na nalozima na koje smo ili potpuno zaboravili ili ih više gotovo uopšte ne koristimo, od kojih za neke čak nismo ni znali da uopšte postoje.

Sigurno da i vi imate bar neku zastarelu, davno zaboravljenu ali ne i ugašenu e-poštu iz „prohujalih vremena“, recimo, onu koju ste kreirali kod AOL-a, Yahoo-a i Hotmail-a. Postoje i te „eksplozije zvezda“ kada ste ostavili neki od svojih naloga na društvenim mrežama kojih se retko ko i seća: Da li, recimo, znate da Myspace i dalje postoji? A onda postoje i ti neki nalozi koje ste kreirali samo za jednokratnu upotrebu – možda ste kupili nešto na Craigslist-u, ili ste se pridružili programu nagrađivanja za hotelski lanac, kako biste dobili besplatni Wi-Fi (koji se nekada dodatno plaćao – danas je to retkost).

Stari internet-nalozi su poput digitalnih duhova: oni se mogu vratiti da bi vas progonili. Na nekima od njih mogu, na primer, imati pohranjen vaš datum rođenja i broj(eve) telefona; drugi mogu imati informacije o vašoj banci ili kreditnoj kartici. “Zašto da vas boli glava usled izloženosti nepotrebnim rizicima?”, pitanje je koje postavlja ekspert za informatičku bezbednost Kenet Vajt (Kenneth White). “Nekoliko minuta da biste “pokupili” nekoliko starih stvari verovatno ne deluje previše nerazumno.”

To znači da je vreme za – veliko čišćenje. Evo kako da to uspešno sprovedete u delo.

Google+

Prvo što bi trebalo da proverite je Google+, jer nas je ovaj servis započeo i nagnao nas na „premotavanje filma“, ulivajući bojazan za prodor u vašu provatnost. Možda mislite da „nema šanse“ da tu imate ikakav profil, ali Google se pre izvesnog vremena pobrinuo da korisnici kreiraju svoje profile kako bi mogli da rade stvari poput „lajkovanja“, komentarisanja, kačenja posta, ili da nekog zaprate na Jutjubu.

Da biste videli da li i gde uopšte imate neki nalog koji je „zaturen u internet-šipražju“, kliknite na mali krug sa vašom fotografijom profila. Ako postoji veza koja kaže “Google+ profil”, to znači da već imate neki nalog (kojeg niste svesni, ili ste ga zaboravili). Kliknite na taj link, i otvoriće se vaš profil. Pronađite podešavanja na levoj strani, kliknite na taj link i potom skrolujte do kraja, sve do mesta gde piše “Obrišite vaš profil Google+” (Pogledajte video za više informacija.)

Zatvaranje vašeg naloga može potrajati neko vreme – i do mesec dana u slučaju portala eBay, pa i duže, naročito ukoliko ste nedavno kupili ili prodali nešto. Kada se brisanje naloga završi, ukoliko želite da se ponovo prijavite, moraćete da sve krenete – ispočetka. Foto: Ketrin Bindey/ WSJ

Lov na duhove

Postoji mnogo sajtova koji su u nekom momentu bili dovoljno popularni da bi bilo vredno proveriti da li i vi na njemu imate neki „skrajnuti“, prašnjavi internet-nalog. Postoje i drugi koji su i dalje popularni, ali su oni možda nestali iz vašeg vidokruga interesovanja. Evo spiska direktnih linkovima za pomoć oko brisanja naloga na nekim od najfrekventnijih servisa u prošlosti i danas:

• Airbnb

• AOL

• eBay

• Facebook

• Google/YouTube

• Hotmail/Outlook.com/MSN/Skype

• Instagram

• Myspace

• PayPal

• Pinterest

• Snapchat

• Twitter

• Venmo

• Yahoo

Upravljanje šiframa

Da biste svoje memorijske sposobnosti poštedeli „amnezije“ u vezi vaših starih, prašnjavih, ostavljenih i zaboravljenih naloga, obratite se „menadžeru lozinki“, to jest nekom od laganih softvera koji vam olakšavaju pohranjivanje korisničkih imena, mejlova, naloga i šifri. Ako već koristite neku od zaštita/podsetnika, kao što je to, recimo, Dashlane, verovatno ste na njemu imali uvezen spisak logova koji su sačuvani u vašem pregledaču (brauzeru) u svakom trenutku kada ste se prijavljivali na dotične. Otvaranjem menadžera lozinke, videćete sve svoje naloge.

Ukoliko ste ikada sačuvali barem neku od lozinki u vašem pretraživaču, kliknite na „preferences“ kako biste videli listu onoh šifara koje ste dotad sačuvali. Ako koristite Chrome brauzer, kliknite na “Postavke” (settings) u meniju u gornjem desnom uglu, zatim potražite segment „People“, a potom “Passwords”. U brauzeru Safari odaberite “Preferences”, a zatim kliknite na “Passwords”.

Pretraga e-pošte

Još jedan trik: idite na vaše naloge za e-poštu koje ste najčešće koristili da biste se prijavili i upišite reči „Welcome to“ (Dobrodošli).

Veb-lokacije će vam često poslati e-poštu nakon što se prijavite, a ukoliko niste od onih kojima inbox „hvata prašinu“ tj gotovo da vam i ne pristižu e-pisma i elektronske poruke, ta će pretraga proizvesti ekvivalent šetnje kroz „digitalno groblje“.

Ako se ne sećate lozinke, nastojte da se ponovo prijavite-kako-god-znate-i-umete, a zatim je resetujte.

Kada odete da izbrišete svoj nalog na Fejsbuk, ova društvena mreža vam predlaže da ga deaktivirate, umesto da ga „potpuno ubijete“. Ako je vaš nalog isključen, možete i dalje koristiti Facebook Messenger. Foto: Katherine Bindley/ Wall Street Journal

Čitajte „sitna slova“

Otklanjanje naloga u nekim slučajevima neće biti baš toliko jednostavno kao sam klik na brisanje tj poništenje naloga (delete). Kompanije ponekad otežavaju pronalaženje dugmeta za brisanje i već se poslovično svojski trude kako bi vas odvratili od gašenja, time što će vas često vraćati unazad „dok vam ne proradi savest“ a vi se eventualno predomislite pa ga i ne ugasite… ili će vas, naprosto, ponovo navoditi na jednostavan proces reaktivacije (Facebook nudi alternativnu “deaktivaciju”: opciju koja je po svojoj efikasnosti ista kao i „delete“, ali zadržava i dalje sve vaše podatke, fotose, postove itd u slučaju da odlučite da se vratite).

Na nekim veb-lokacijama i aplikacijama opcija za brisanje biće „zakopana“ negde-tamo-u-podešavanjima, i uključivaće „tretman“ klikom na probaj-ponovo-jer-si-opet-pogrešio… sve dok napokon ne dignete ruke od gašenja ili deaktivacije naloga. Jedan dobar trik da zaskočite ovu omiljenu lukavštinu internet-servisa je u pronalaženju polja za pretragu unutar aplikacije, pa u polje „search“ ukucate “brisanje naloga”. Onda ćete, uglavnom, i dobiti praktične instrukcije.

Neke stranice vam omogućavaju da zadržite kopiju svojih podataka pre nego što odete, recimo, sa Fejsbuka, pa je dobra ideja da napravite i ovaj dodatni korak.

Sakrijte svoje podatke

IT stručnjak Kenet Vajt predlaže da – pre nego što izbrišete nalog koji sadrži vašu pravu kućnu adresu, datum rođenja, broj telefona ili druge osetljive informacije – pokušate da ih promenite, unoseći lažne podatke. Ako je to mesto na kome ste koristili lozinku koja se ponavlja, promenite i nju.

Na taj način, kaže on, kada kompanije koje ne čiste uredno podatke zaostale na zatvorenim internet-nalozima podlegnu hakerskom upadu, vaše informacije neće imati neku preveliku vrednost.

Dugačak oproštaj

Nakon što ste izbrisali svoj nalog na „fejsu“, usluga vam daje vremena da se predomislite. To znači da, ako se slučajno prijavite u roku od 30 dana od gašenja, vaš će se nalog ponovo aktivirati. Kompanija, takođe, kaže da vaše informacije ostaju na serveru do 90 dana od datuma kada ste kliknuli „delete“ kako biste obrisali vaš nalog.

Snapchat vam, takođe, omogućava preuzimanje vaših podataka, olakšavajući ponovno aktiviranje naloga tako što ćete se prijaviti u roku od 30 dana.

Sa AOL-om, čuvanje vaših podataka traje isti vremenski period: na sajtu stoji da čuvanje vaših podataka traje do 30 dana, rok u kojem možete izvršiti njihovo preuzimanje.

Obrisana aplikacija nije isto što i obrisan nalog

Da budemo jasni: „Ubijanjem“ aplikacije na vašem telefonu, zapravo, ne brišete i vaš nalog povezan s tom aplikacijom. Pre nego što „očistite“ telefon, otvorite aplikaciju i pronađite opciju brisanja naloga. Neke aplikacije, kao što je Venmo, zahtevaju da izbrišete svoj nalog sa računara, a ne s mobilnog uređaja.

Ukoliko ste aplikaciju već izbrisali, možda ćete morati ponovo da je preuzmete ili da odete na njenu veb-lokaciju kako biste pokušali da se ponovo prijavite. U svakom slučaju, želite da konačno vidite neku vrstu poruke u kojoj se kaže da više ne postoji  e-pošta i/ili korisničko ime vezano za ono što ukucavate.

 

Katherine Bindley, Wall Street Journal

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.