Nemačka oči u oči sa “Fejsom”

Nemačka kancelarija za zaštitu konkurencije (FCO) planira da napravi prve korake u svojoj istrazi protiv Fejsbuka, pošto je utvrđeno da je ta društvena mreža zloupotrebila svoj dominantni položaj na tržištu kako bi prikupljala podatke o korisnicima bez njihovog znanja i pristanka.

Ovu istragu koja se zahuktava pomno prate u Evropi usled rastuće zabrinutosti zbog ‘curenja’ informacija više desetina miliona korisnika ove društvene mreže, kao i zbog izuzetno široke upotrebe targetovanih tj ciljanih reklama i oglasa od strane “inostranih sila” koje su želele da utiču na izbore u Sjedinjenim Državama.

FCO se naročito usprotivio načinu na koji Fejsbuk dolazi do podataka ljudi koji koriste ostale aplikacije – uključujući i njihove servise Instagram i WhatsApp – kao i onlajn praćenje ljudi koji čak i nisu članovi ove društvene mreže.

„Svesni smo da bi to trebalo i da bi moralo da ide brzim tempom”, izjavio je Andreas Munt, predsednik FCO-a, uz to dodajući kako se ipak nada da će ove godine preduzeti „prve korake”. On je odbio da dodatno pojasni na šta je mislio.

Očekuje se da se nemačka istraga ne završi samo na novčanim kaznama za Fejsbuk, u poređenju sa evropskom istragom Gugla, koja je okončana presuđivanjem kazni teških više milijardi američkih dolara.

Upućeni izvori, međutim, kažu kako bi FCO mogao da od Zakerberga i njegove mreže zahteva da preduzmu određene korake kako bi se smanjila zabrinutost globalne javnosti, u slučaju da Fejsbuk to ne učini dobrovoljno.

Fejsbuk je ove godine odgovorio na zahteve FCO-a za naknadnim informacijama, a regulatori u ovom trenutku odmeravaju i analiziraju da li bi uvođenje nekih novih funkcija – poput opcije „obrišite istoriju pretraživanja” – i koju je ranije najavio CEO Fejsbuka, Mark Zakerberg – otklonile njihove bojazni.

„Moramo da utvrdimo da li to utiče na našu istragu kao i da li bi ovakva ili slična opcija otklonila naše bojazni”, izjavio je Munt.

Rojters je još u aprilu izvestio kako Munt zasniva svoju istragu na analizi koja pokazuje da udeo Fejsbuka na tržištu društvenih mreža u Nemačkoj premašuje 90 odsto, što ga čini dominantnom društvenom mrežom, posmatrano kroz perspektivu tržišnog nadmetanja, a ne samo popularnim kako tvrde u toj kompaniji.

“Ako Fejsbuk sada ima dominantnu tržišnu poziciju, onda pristanak njegovih korisnika na upotrebu njegovih podataka više nije pitanje izbora, i to zato što nema alternativu – on mora da koristiti Fejsbuk ukoliko želi da koristi društvene medije”, rekao je Munt tom prilikom.

Munt je pritom otklonio prigovore upućene na njegov račun da je preuzimanjem tog slučaja prešao u domen kancelarije za zaštitu podataka, istovremeni ističući kako je „U Nemačkoj prisutan veliki presedan, naime, da se neprimereno korišćenje tretira kao kršenje ravnopravne tržišne utakmice.”

“Veza s tržišnim nadmetanjem i fer plejom u poslovanju naročito su snažni ukoliko se posmatra iz naše perspektive, zato što su podaci neodvojivi deo tog poslovnog modela”, izjavio je Munt.

“Celokupni biznis model se u svom finalnom ospoljavanju oslanja na pristup podacima i dohvata to jest pristupačnosti ovih platformi. Otvaranjem istrage protiv Fejsbuka mi tek otpočinjemo aktivnosti u ovoj oblasti – međutim, to ni u kojem slučaju ne prestavlja eksperiment”, rekao je Munt u aprilu ove godine.

Proširena kontrola platformi internet trgovina

Nezavisno od toga, Munt je potvrdio izjave s početka meseca kako bi mogao da pokrene istragu u sektoru elektronske trgovine a sinhrozivano s najnovijim ovlašćenjima koje im omogućuju pokretanje istraga u čitavim sektorima.

Fokus bi bio na takozvanim „hibridnim” platformama, kao što je američka platforma za internet-trgovinu Amazon, koja prodaje sopstvene usluge i proizvode, ali takođe posluje i sa nezavisnim e-trgovcima.

„Naše pitanje glasi ovako: kakav je odnos između platforme koja je vrlo moćan trgovac, i trgovaca koji koriste tu platformu?”, upitao se Munt.

On je dodao da je Amazon najpoznatija svetska platforma za elektronsku trgovinu ali da njegov interes obuhvata i ostale trgovinske platforme.

FCO ne bi istraživao sumnje vezane za potencijalnu utaju poreza nezavisnih trgovaca na velikim internet-platformama; to je izazov koji je aktuelna vlada kancelarke Angele Merkel obećala da će rešiti, izrekavši kako je „to problem kreatora ekonomske politike.“

 

BBC.co.uk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.