9 najboljih startup firmi iz Kine u 2017.

Za kineske tehnološke industrije, 2016. je bila turbulentna godina. Poveo se i rat, koji je besneo između samih šering-taksista i onih taksista koji primaju “na kvaku” (koji se razlikuju od šering taksista jer su “jednokratni”, dok pravi šering taksi zahteva malo planiranja unapred); izbio je, takođe, i rat između njih ali i onih tradicionalnih taksista; sve to imalo je za posledicu $35 miliona koje su ove početničke firme prikupile od svojih investitora. Prošla godina bila je i u znaku virtuelne stvarnosti i striminga uživo, dok su onlajn P2P zaduživanja i pozajmice doživele krah. Sa 2017. godinom, koja je već uveliko u zamahu, postavljena je scena za još jednu godinu obilatu uzbuđenjima, donosi ugledni azijski poslovni portal Tech in Asia.

Konkretno, dok je finansiranje u Silicijumskoj dolini usporilo – 83 odsto uloženih venčer sredstava je u 2016. završilo na nekom drugom mestu a ne u “ Silikonu” – uticaj Kine nastavlja da raste. Neki od najaktivnijih vodećih investitora sveta – kao što su Sequoia Capital ili Lightspeed Venture Partners – sve češće traže priliku da ulažu na istoku, dok su kineske startup firme Didi Chuxing i Ant Financial u 2016. pokupili novac najznačajnijih investitorskih rundi.

Evo devet startapova koji bi ove godine mogli imati velikog uticaja u Kini ali i u svetu, kao i trendova koje donose.

U toku je rat koji besni među bajk-šering firmama: Mobike vs. Ofo

Ne postoji takvo šta kao što je “previše bicikala”. Narandžasti pripadaju startap firmi Mobike, a plavi su u posedu njihovog startup rivala, Xiaoming Danche, dok žute ima Ofo. Foto: Tech in Asia.

Prevoz nastavlja da bude jedan od profitno najinteresantnijih oblasti na kineskoj sceni tehnoloških startapova, sa firmama Mobike i Ofo koje vode žestoku bitku u industriji bajk-šeringa. Prema podacima kojima raspolaže portal Tech in Asia, ove dve kompanije su 2016. ukupno zaradile više od 250 miliona dolara, s još većim prilivom kapitala koji se očekuje u 2017.

U stvari, Mobike je najavio da je za sada prikupio dodatnih 215 miliona dolara iz investitorske runde D (integracije ili akvizicija) na čelu sa kompanjom Tencent; ovaj potez bi trebalo da, “pogura” Mobike, koji želi da svoje poslovanje širi izvan kineskih granica, i to ka Singapuru.

Obe startap firme, Mobike i Ofo pomažu korisnicima da dođu do najbližeg bicikla u gradu i iznajme ga – bilo da su svetlo narandžaste ili žute boje – a iznajmljivanje košta manje od dolar za pola sata vožnje. I, kao što je to uobičajeno u Kini, do sada su se ova dva arhi-rivala takmičila uglavnom na polju egzekutive tj. izvršenja usluge, a ne toliko na sam proizvod ili uslugu. Kao što su taksi šering-servisi i O2O (oflajn-onlajn) dostava hrane, kapital je taj koji će, po svemu sudeći, i nadalje biti jedan od glavnih faktora za trijumf u poslovnoj trci.

Mobike među svojim investitorima ima firme Sequoia Capital i Tencent, dok Ofo podržavaju kineski “jednorog” Xiaomi i taksi-šering startup, Didi Chuxing. Obe strane imaju novca u izobilju, koji bi im više nego dobrodošao; jer, još uvek nije jasno koliko je – ako je uopšte – profitabilan biznis bajk-šeringa. Ova bi godina mogla biti odlučujuća za sudbinu obe kompanije.

Precizno meriti zdravlje: kineski biotehnološki jednorog: ICarbonX

Kineska startup kompanija iz Šenžena po imenu ICarbonX je došla u centar pažnje prošle godine, kada je za manje od 12 meseci nakon svog osnivanja postala jednorog (tj vredna preko milijardu američkih dolara). Ovaj ambiciozni biotehnološki startap želi da izgradi platformu tipa “sve na jednom mestu” (one-stop) koja “mrvi” tj obrađuje sve vrste podataka, uključujući i genetsku informaciju kao i uzorke krvi, kako bi pružili relevantne zdravstvene uvide i medicinske preporuke.

To je zastrašujuća vizija, ali iza kompanije ICarbonX stoji puno novca i talenta kojima obiluje. Kompaniju je vodio Vang Džun (Wang Jun), koji je svoja osnovna iskustva sticao u ulozi koosnivača i člana upravnog odbora firme Beijing Genomics Institute (BGI), svetski poznatog centra za genetička istraživanja. Ova kompanija je aprila 2016. uspela da prikupi 145 miliona dolara u rundi serije A, koju je predvodio Tencent.

ICarbonX je dosad potrošio svoj novac – a to je nekih 400 miliona dolara – na poslovni poduhvat koji se zove“Alijansa za digitalni život” (Digital Life Alliance), poslovnoj grupi biotehnoloških kompanija koje žele da udruže svoja sredstva i talenat kako bi omasovili ICarbonX platformu. ICarbonX je u svoj poslovni savez pridodao još sedam preduzeća, uključujući SomaLogic, američku kompaniju koja meri i analizira proteine, kao i firmu HealthTell, čija tehnologija nudi monitoring imunog sistema korisnika u realnom vremenu.

Kina je svetski lider u genetičkim istraživanjima. Prošle godine, kineski naučnici su prvi ubrizgali genetski izmenjene gene u telo odraslog čoveka koristeći CRISPR tehnologiju (koja genetičarima omogućava uređivanje delova genoma). Kineske kompanije sada ulažu venčer kapital u ovakva istraživanja. ICarbonX, sa svojim poslovnim pedigreom i snažnom finansijskom podrškom, biće startap koji će nadgledati ovakva istraživanja i njihovu profitabilnost.

Uspon striminga uživo: Inke

Live streaming je bila udarna vest u Kini tokom 2016. godine, sa preko 200 aplikacija i brojnim i zabranama “eksplicitnog” sadržaja od strane kineske vlade.

Iako je gro ovih živih nastupa poprilično površan – u kojima učesnici flertuju kroz navodno veoma šaljive dosetke i amaterske karaoke – upravo taj voluntarizam i amaterizam čini da se ljudi smeju i žele da gledaju. Nema sumnje da postoji ogroman potencijal koji ovaj vid zabave može da unovči. Momo, kineska kompanija poznata po svojim uslugama pronalaženja partnera, imao je u drugom kvartalu 2016. skok od 222% odsto u odnosu na isti period prethodne godine,  gde je ključni faktor za ovakav profitni skok bio upravo lajv striming.

Inke, osnovan 2015. godine, dospeo je na vrh kao jedna od najpopularnijih aplikacija za lajv striming. Za razliku od njegovih takmaca, koji su na tržištu već ranije bili daleko bolje ustanovljeni i pozicionirani (kao što je YY), Inke je prvi počeo sa mobilnim strimingom, što znači da korisnici mogu da opušteno prate live stream preko svojih mobilnih uređaja – umesto, kao dosad, preko računara. Mobilnost striminga je u odnosu na rivale bila od presudnog značaja. Inke će ove godine, zajedno sa drugim vrhunskim igračima, morati da se pokaže i dokaže kako je lajv striming dovoljno profitabilan da se kao biznis model može održati i onda kada više ne bude “hajp”, to jest i kad izađe iz pomodnog trenda i trenutno ogromnog fokusa javnosti.

E-trgovina je jedna od mogućnosti. Osnivač striming kompanije Inke, Feng Yousheng je  u intervjuu za kineski novinski autlet Sina Tech naglasio da domaćini koji zabavljaju gledaoce putem ove live streaming aplikacije kanališu čak 50 odsto svojih fanova na Weibo, WeChat i druge mobilne onlajn kanale u cilju prodaje proizvoda i ostvarivanja zarade. Na sajtovima za internet-trgovinu kao što su Taobao i JD, kupovina uživo već je započela uspešno, prethodno potvrdivši stopu konverzije od 32 odsto (u onlajn marketingu, konverzija je proporcija između broja onih koji pogledaju reklamu i onih koji kupe dotični proizvod.

Ove godine su primetni usaglašeniji zajednički napori startup firmi za streaming uživo, kao što je to, recimo, startap Inke, da se uključe u e-trgovinu i unovče virtuelne poklone koje dobijaju od svojih fanova.

Zaroniti u kompjuterske vizije: SenseTime, DeepGlint i Face++

Novostima i novitetima u oblasti veštačke inteligencije obično dominiraju velike tehnološke firme kao što su Google i Facebook. U Kini, gigant za net-pretragu Baidu predvodi raznovrsne istraživačke inicijative posvećene dubinskom učenju i big dati, uz AI, a odnedavno i augmentovanu (uvećanu) realnost.

Ali, veliki broj kineskih AI startapova popunjava nišu ostavljenu tokom uspona velikih tehnoloških korporacija. Ovde je vredno istaći računarski vid (computer vision), podskup veštačke inteligencije, dokazujujući da je to mesto gde startup može zablistati.

Pekinški startap po imenu Face++ servisira veliki broj poznatih klijenata sa svojom tehnologijom za prepoznavanje lica, uključujući Lenovo i Didi Chuxing. Za startap Ant Financial, finansijske filijale Alibabe, kolosa u e-trgovini, startap Face++ pokrenuo je “Smile to Pay” funkciju, svoju mobilnu aplikaciju za plaćanja pod nazivom Alipay. SenseTime, startap za računarski vid iz Hong Konga ima prilike da svoju tehnologiju za prepoznavanje lica i slika prihvate brojni klijenti sa zvučnim imenima, kao što su Motorola, Xiaomi i UnionPay.

Razlog tome je što su aplikacije za kompjuterski vid raznolike i raznorodne: biometrijska potvrda identiteta u domenu finansijskih tehnologija, popularno nazvanih “fintech”, nužne su i pri detekciji objekata za autonomnu vožnju, uz OCR za ekstrahovanje teksta iz slike. DeepGlint, pekinški startap finansiranog uz podršku Sequoia Capital i ZhenFund, koristi računarsku vid za prepoznavanje ljudskih lica u gomili.

Kao što potražnja za računarskim vidom nastavlja da raste, tako će i startup firme pridobijati sve više klijenata – ujedno postajući relevantnije nego ikada pre.

Nova rešenja u virtuelnoj stvarnosti: Pico VR

Kada je reč o VR hardveru, kineske startup firme kao što je to npr Baofeng Mojing, imaju tendenciju da već dobro uhodanu proizvodnu putanju učine još jeftinijom – i po običaju nekvalitetnijom – pokušavajući da se nametnu kao ekvivalent svetski renomiranim kompanijama za VR opremu što su Oculus Rift i HTC Vive.

Ali, Pico VR je nešto sasvim drugo. Ovaj pekinški startap je prošle godine izbacio VR hedset pod nazivom Pico Neo, jedinstveno rešenje koje je  pametni hardver gadžeta smestio u kontroler, umesto u već po sebi težak hedset. Na ovogodišnjem CES-u lansiran je Pico Neo CV, hedset sa bežičnom internet konekcijom i kompletnim pozicionim praćenjem.

Željno iščekujemo da vidimo koji su to drugi proizvodi koje će Pico izbaciti u prodaju ove godine.

Ant Financial: konačno IPO?

Alibabina finansijska ruka, startup Ant Financial jedan je od najuticajnijih igrača na kineskoj fin-tek sceni. Njegova aplikacija za mobilno plaćanje, Alipay, ima 450 miliona korisnika a prošle godine postigla je rekordnih milijardu transakcija u samo jednom danu.

Pored mobilnih plaćanja, Ant Financial (AF) nudi i druge finansijske proizvode, kao što su fond lične štednje i usluge kreditiranja. Ova kompanija je 2016. godine prikupila ogromnu svotu od 4,5 milijarde dolara u investicionoj rundi serije B, što je prošle godine u Kini predstavljalo jednu od novčano najobimnijih investicionih rundi.

Ova 2017. može biti godina u kojoj će Ant Financial, čija je vrednost procenjena na 60 milijardi američkih dolara, izneti svoju javnu ponudu na berzi. Oktobra prošle godine, Džek Ma, koji kontroliše i Alibabu i Ant Financial, izjavio je da ova fin-tech kompanija planira izlazak na berzu kroz inicijalnu javnu ponudu (IPO), iako još uvek nije odlučeno gde i kada će ova biti listirana. Džek Ma je otprilike u isto vreme najavio da će novi CEO AF-a biti Erik Đing, koji će nadgledati izlazak ove kompanije na berzu.

Prema izvorima u Rojtersu, Alibabina “finansijska ruka” želi da osigura da će njeno listiranje pratiti rast, zacrtavajući u tom smislu određene ciljeve koje treba ispuniti pre izlaska na berzu i prodaje akcija. Iako će investitori morati da sačekaju kraj ove 2017. godine kako bi unovčili ulaganja u AF, vredi obratiti pažnju na Ant Financial, dok maršira na putu ka berzi.

(U trenutku pisanja ovog teksta, jedan američki dolar iznosio je 6.83 juana)

Eva Xiao, Michael Tegos, Neha Margosa:  Tech in Asia

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s