Lepota farmerica izlizanih – laserima

A sad malo biznisa, šiz-robotike i laserske estetizacije odeće. Priču donosi Bloomberg.

Lee Body Optix

Lee Body Optix

Farmerke su, kada su potpuno nove i tek sašivene, ujednačeno tamno plave boje. Za oči naviknute na moderan džins, one izgledaju kruto i jeftino poput nebrendiranih stvari  iz prodavnica tokom 1970-ih. Potom tehničar pričvršćuje nogare na V-nosače, pritiska nekoliko menija na dodirnom ekranu a potom kucne „Enter“ dugme. Laser počinje da se kreće niz pantalone, prateći plavičasti dim. U roku manjem od minuta, tamnoplava tj „previše” plava tkanina postala je drukčija, delujući kao da je izbledela i na nekim mestima rascvetana i okecana, izgledajući kao da su dobrano iznošene, pocepane, a pre svega – voljene.

To je haj-tek magija… čarolija  koju su nam podarile visoke tehnologije.

Levi Strauss je privukao veliku pažnju javnosti zbog svojih planova da rad ljudskih ruku potpuno zameni laserima kako bi svojim farmerka utisnuo patinu iznošenosti. Zvanično saopštenje ove kompanije označava još jedan korak u transformaciji proizvodnje odeće – od industrijske proizvodnje do kapitalno intenzivnog kompjutera.

Sam sistem nije nov. Jeanologia, španska kompanija ima mašine i opremu koje šiju umesto ljudi još od 1994. godine. Zajedno sa kompanijom Levi’s, u njihovu klijentelu spadaju i brendovi kao što su Polo Jeans, Hilfiger Denim i Abercrombie & Fitch, koji su kupili tehnologiju Španaca.

“Ovo je usko grlo bilo koje džins-kompanije”, rekao je Rolando Sijera, regionalni direktor meksičke firme Jeanologia, dok je na sajmu TexProcess Americas 2016. godine pojašnjavao i praktično demonstrirao specifičnosti robotizovane tekstilne industrije. “Zamislite da rukovodite sa 300 do 400 ljudi koji ne čine ništa osam do deset sati izuzev što navlače džins odeću na lutke, a potom sa šmirglom u šakama otpočinju proces uništenja, kako bi uklonili onu početnu indigo boju tekstila”.

Integracija računarskih sistema u dizajn i automatizovanu izradu nudi proizvođačima konfekcije više od očigledne uštede u troškovima rada:

1) Smanjuje se vreme proizvodnje a redukuje količina neprodate robe. Levis je razvio novi softver koji omogućava dizajnerima brz razvoj novih stilova zahvaljujući digitalnim verzijama prototipova, a svoje datoteke šalju direktno prodavcima. U kombinaciji sa laserskim patiniranjem, ovaj sistem skraćuje vreme potrebno za dizajn proizvoda i njegov razvoj. Povećana automatizacija u Levisu “omogućava nam brzu izmenu na proizvodnim linijama, što omogućava lako prebacivanje na model koji ima veću prođu, po sistemu „proizvedi-ono-što-se-bolje-prodaje”, izjavio je za magazin Fortune potpredsednik kompanije zadužen za tehničke inovacije, Bart Sajts. “Umesto da pravimo gomile stvari mesecima i godinama unapred i uz to da pokušavamo da ih prodamo, nemajući ni najmanjeg uvida kakvo će biti raspoloženje tržišta za nekoliko godina od danas, sada smo u mogućnosti da vidimo šta se prodaje i radimo u riltajmu, u skladu s aktuelnim podacima sa rafova i prodavnica.”

2) A osim toga je i – preciznije. Računari su precizniji čak i od iskusnog majstora. Kao i kod robota za šivenje o kojima je ranije pisano, sistem proizvodnje u kompaniji Jeanologia nudi veću kontrolu nad tačnošću koja se zahteva za proizvodnju, recimo, farmerki. “Ono što vidite je ono što dobijate”, ili, na srpskom, „Što je u izlogu – to je i u radnji“: zamisao i prototip  dizajnera, onako kako su klijentu pokazani na monitoru računara, apsolutno su do poslednje tačke identične onome što se potom dobije kao finalni proizvod. Robotika, digitalizacija, AI i automatizacija mogu se pohvaliti efikasnošću koja je nama smrtnicima nedohvatna. Ova preciznost ne samo što poboljšava kontrolu kvaliteta već omogućava nove forme dizajna i inovacija. Lee Jeans, ogranak kompanije VF Corp. je počeo proizvodnju sa sistemom koji ima Jeanologie – radi se o novoj liniji proizvodnje “optičkog dizajna”, kojim se suptilno menja način senčenja farmerki kako bi se na materijalu stvorilo još više dopadljivih linija. “Laseri su dugo korišćeni za stvaranje efekata patine na džinsu, čime se u osnovi postiže suprotno, koristeći svetlost kako bi poboljšao estetski efekat onoga koji nosi ovakav džins”, rekao je stručnjak iz firme Jeanologia o Lee’s Body Optix liniji.

3) Prilagodljiviji je. Smanjivanjem troškova postavljanja i pripreme produkcije, proizvodni sistemi zasnovani na CAD-u garantovano nude efikasnu proizvodnju u kratkom roku, uključujući i prilagođavanje odeće kupcu. Pletena odeća je daleko ispred džins proizvoda, zahvaljujući velikom broju kompjuterskih mašina za pletenje osmišljenih u kompaniji Shima Seiki. Brzo menjanje završnih slojeva, bilo digitalnim štampanjem ili laserskim sistemom Jeanologica, nudi način prilagođavanja šivene odeće pojedincu. Za američki Super Bowl 2016, na primer, Levi’s je sarađivao sa Jeanologia kako bi navijačima ponudio personalizovanu džins odeću.

4) Uspešno odgovara na zabrinutost javnosti o uslovima rada i uticaju proizvodnog procesa na životnu sredinu. Iako su glavni svetski brendovi džins odeće sasvim neutralisali one najgore uslove produkcije, patiniranje farmerki i džinsa je težak i neprijatan posao štetan po zdravlje (kada ga obavljaju ljudi). Mašinama može nedostajati lični pečat koji imaju proizvodi nastali rukom zanatlija, ali takođe nema ni povreda na radu koje se „živoj“ radnoj snazi redovno dešavaju i ponavljaju. Preciznost mašina može smanjiti ekološki otpad. Kompanija Jeanologia u svom marketingu naglašava da postoje značajne uštede vode, potrebne za proizvodnju džinsa. Zvaničnici iz Levisa su za Wall Street Journal izjavili da će njihov novi proces smanjiti broj hemikalija koje se koriste za proizvodnju farmerki i džinsa, sa nekadašnjih 1.000 na “nekoliko desetina”.

Ako se ovi trendovi nastave, postoji verovatnoća da ćemo u roku od deceniju ili dve videti da se većina proizvođača odeće vraća u svoje matične zemlje sa visokim platama – sa manje otpada, više otpornosti na prljave tehnologije i – mnogo manje zaposlenih.

Bloomberg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.