Tramp, izbori, hakovanje, lažni Amerikanci i lažni ruski oglasi na fejsbuku

Usred trenutne zabrinutosti zbog uloge dezinformacija na američkim predsedničkim izborima 2016. godine, Facebook je u sredu 6. septembra izjavio da je na ovu društvenu mrežu u periodu od juna 2015. do maja 2017. sa “neautentičnih naloga” i veb-stranica, po svoj prilici, na FB stavljeno više od 5.000 reklama koje su koštale više od 150.000 dolara, te da one, po svemu sudeći, potiču iz Rusije.

Kako donosi magazin Wired, reklame nisu direktno pominjale izbore ili kandidate, navodi se u blog postu glavnog bezbednosnog službenika Fejsbuka, Aleksa Stamosa, već su se fokusirale na “pojačavanje raznolikih društvenih i političkih poruka kroz ideološki spektar – dodirivanje tema vezanih za LGBT pitanja, uz rasna, imigraciona i pitanja o pravu na (posedovanje i upotrebu) oružja.” Fejsbuk je odbio da razgovara o dodatnim detaljima vezanim za njihove reklame i metod oglašavanja.

Facebook kaže da je davao informacije svojim vlastima, koje istražuju mešanje Rusije u američke izbore 2016. godine. “Svesni smo da moramo ostati budni kako bismo bili ispred onih koji pokušavaju da zloupotrebe našu platformu”, napisao je Stamos na ovom postu. “Verujemo u zaštitu integriteta građanskog diskursa, a od oglašivača na našoj platformi zahtevamo da prate kako naša pravila tako i sve važeće zakone”.

Špekulacije se svode na ulogu koju je Fejsbuk igrao u širenju lažnih vesti tokom izbora 2016. godine. Senator Mark Vorner (Mark Warner), potpredsednik Senatskog odbora za obaveštajne delatnosti, otišao je toliko daleko da se pitao da li su tehnički ili informacioni tim predsednika Trampa sarađivali sa „ruskim faktorima“ kako bi targetovali i ciljano emitovali lažne vesti među američke glasače u ključnim područjima SAD. “Potrebne su nam informacije od kompanija, kao što nam je potrebno i da istražimo neke aktivnosti koje su se pojavljivale u Trampovoj digitalnoj kampanji”, rekao je Vorner nedavno.

Bred Parskejl (Brad Parscale), direktor Trampove digitalne kampanje pristao je da progovori i da svoj iskaz pred Komitetom za obaveštajne delatnosti američkog Doma, tvrdeći tom prilikom da “nije svestan bilo kakvog učešća Rusije u digitalnim i data operacijama Trampove predsedničke kampanje 2016.”

Novi podaci otkrivaju nove pojedinosti u istražnom postupku o umešanosti Rusije u politikčki i izborni proces Sjedinjenih Država. U julu 2017, zvaničnici Fejsbuka su za magazin Wired izjavili kako „nisu otkrili ikakve indicije da su bilo koji ruski subjekti uoči američkih izbora kupovali bilo kakve (američke) entitete.“

U širem kontekstu političkog reklamiranja i troškova, čak je i 150.000 dolara nominalan novac, tj izns koji je daleko ispod stvarne vrednosti i cene. Prema izveštaju Borrell Associates, digitalnih političkih reklama je 2016. iznosila oko 1,4 milijardi dolara. Ipak, u ovom nalazu se otkriva ono što izgleda kao koordinisani napor za širenje dezinformacija o ključnim izbornim pitanjima u američkim državama koje su targetovane.

Facebook je ostao nepristupačan na upit o metodama koje je koristio kako bi identifikovao lažne internet-naloge i stranice koje je otad suspendovao. Jedno istraživanje o oglasima kupljenim sa američkih internet adresa, a postavljenim na ruski jezik, pokazala je da je potrošeno 50.000 dolara na 2.200 oglasa. Facebook je izjavio da je oko četvrtine takvih oglasa geografski ciljano na određena američka područja, kao i da je više bilo onih koje su kupljene i postavljene na FB tokom 2015. godine nego što ih je bilo u 2016. Prema Vašington postu, neki od Fejsbuk naloga mogu biti povezani sa tzv „farmom sadržaja“ (content farm koja se zove „Internet Research Agency“ u Sankt Petersburgu.

Iz Fejsbuka poručuju da će promene u implementaciji u budućnosti sprečiti ovakve i slične zloupotrebe. Između ostalog se traže se, između ostalog i načini za suzbijanje tzv. „maskiranja“ (tzv. cloaking), metoda kojim internet reklame – koje se pojavljuju tako da izgledaju benigno – daljim klikovima na njih preusmeravaju korisnike na zlonamerne ili obmanjujuće veb-stranice. Ova mera bi, kako veruju u FB, mogla da zlonamerne korisnike primora da zaobilaze Fejsbukov proces provere oglasa koje oglašivači žele postavljaju na ovu društvenu platformu.

Ali, i pored toga što če Fejsbuk imati mogućnost da ograniči ono što oglašivači mogu i ne mogu da kupe na toj platformi, to ne menja činjenicu da su društveni mediji napravili slobodnu scenu, raspoloživu svima onima koji žele da šire lažne informacije onlajn, sa ili bez reklama. Kao što pokazuje suma od 150.000 dolara, ovo otkriće predstavlja tek mali deo mnogo većeg problema.

Sa lažnih ruskih naloga na platformi fejsbuk plaćen je politički advertjzing u iznosu od 100,000 dolara, donosi Njujork tajms. Ovaj list pominje sumu od 100 hiljada dolara poslatih sa više stotina (pa i hijada) fb naloga iz Rusije, novac kojim su se kupovali politički oglasi na Fejsbuku tokom predizborne kampanje prošle godine, objavila je ova kompanija u sredu (6.sept).

Otkrića o političkom oglašavanju na ovoj društvenoj mreži mogu samo podgrejati inače neprekidan politički sukob koji tinja Vašingtonu zbog uloge Rusije na američkim predsedničkim izborima 2016. Robert Miler, specijalni savetnik, i Komitet američkog Senata i Doma razmatraju ovo pitanje, uključujući i mogućnost da neko ko je poveza sa predsednikom Trumpom radi sa Rusijom.

Zvaničnici Fejsbuka izjavili su da su lažni internet nalozi i veb-stranice bili povezani sa veoma neprozirnom i inače tajnovitom ruskom kompanijom pod nazivom „Agencija za istraživanje interneta“, poznatoj po korišćenju “troll-ovanih” internet naloga za sa kojih se objavljuje na društvenim medijima i komentariše na informativnim veb-stranicama.

Većina od 3.000 oglasa se nije odnosila na određene predsedničke kandidate, već se fokusirala na goruća društvena pitanja oko kojih u američkom društvu postoji veliki razdor: rasna pitanja, problem homoseksualaca, kontrola oružja i imigracije, kako kaže glavni Fejsbukov čovek za bezbednost, Aleks Stamos. Oglasi su prekršili Fejsbukovu politiku i pravila oglašavanja, a kompanija je rekla da je zatvorila 470 stranica i naloge povezane sa njima.

Stamos je rekao da Facebook sarađuje sa istragom.

Facebook, koji oglašivačima nudi sofisticirani nivo targetovanja konzumenata reklama, bio je u centru skandala zbog uloge koju je igrao u širenju lažnih vesti i drugih prevarnim informacijama tokom predsedničke kampanje.

U svom istraživanju o prirodi političkih oglasa vezanih za američke izbore 2016., Fejsbuk je rekao da je takođe „otkrio i dodatnih 50.000 dolara potencijalno utrošenih na političku reklamu sa brojnih lažnih internet-naloga koji potiču iz Rusije.

U svom januarskom izveštaju, FBI, CIA i Agencija za nacionalnu bezbednost (NSA) zaključili su da je ruska vlada odgovorna za hakovanje targetovanih političara iz redova američkih Demokrata, kao i za curenje hiljada imejlova i drugih dokumenata u pokušaju da uruši kampanju kandidata američke demokratske stranke, Hilari Klinton.

U izveštaju se takođe navodi da su ruski “troll-ovi” tj plaćeni korisnici društvenih mreža, objavljivali poruke protiv Klintonove. Ove se agencije, međutim nisu bavile pitanjem i metodologijom oglašavanja na društvenim mrežama.

Jedno od ključnih pitanja kojim se bavi istraga američkih organa bezbednosti o mogućem dogovoru tj „dosluhu“ između ljudi iz Trampovog izbornog tabora i Rusije jeste da li su rukovodiocima koje je sponzorisala Rusija uopšte bile potrebne smernice američkih političkih stručnjaka. Facebook je izjavio da su neke od reklama, povezane sa ruskim nalozima, usmerene na ciljana geografska područja, što može dovesti do pitanja da li je (Rusima) neko pomagao pri usmeravanju takvog targetovanja.

Predsednik Tramp je po običaju odbacivao priču o Ruskom hakovanju kao “lažnoj vesti”, negirajući bilo kakve implikacije da mu je ruski predsednik Vladimir Putin pomogao u pobedi. Do danas, dok novinski izveštaji neprestano otkrivaju detalje o sastancima i kontaktima između saradnika Trampa i Rusa, nije bilo čvrstih dokaza koji bi ga doveli u vezu sa hakovanjem izbora ili pak drugim ruskim aktivnostima.

Nakon prvobitnog poricanja da su lažne vesti na Fejsbuku uticale na američke izbore, izvršni direktor Fejsbuka Mark Zakerberg postepeno je došao do ideje da kompanija mora učiniti više. Facebook je implementirao niz koraka u borbi protiv lažnog sadržaja, uključujući angažovanje spoljnih recenzenata koji bi proveravali sadržaj na fejsbuku i otkrivali sumnjive članke.

Međutim, nove mere ne utiču direktno na FB oglase. Oglašivači plaćaju da određeni FB postovi budu visoko kotirani u rubrici s vestima bilo koje ciljne grupe korisnika fejsbuka.

Targetovana publika za neki oglas može se odabrati pomoću širokog spektra faktora, poput, recimo, targetovanja američkih muškaraca srednjih godina ili veoma specifičnih, kao što su majke koje žive u Minneapolisu, ili oni koji vole crkvu, ili npr bejzbol tim Minesota Tvins.

Zvaničnici Fejsbuka rekli su da je lažne naloge kreirala ruska kompanija koja se zove “Agencija za istraživanje interneta”, poznata po svojim troll-nalozima sa kojih se šalju komentari na društvenim mrežama i informativnim vebsajtovima.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s