Odugovlačenje: neprijatelj br.1 poslovnog i privatnog života

Zaustavite odugovlačenje u poslovanju – ovo je jedan od ključnih faktora za uspešno prevazilaženje poslovnih i privatnih izazova.

00

Odmah. Ne, stvarno, ne treba čekati sutrašnji dan. Ova jednostavna formula može vam doneti mnogo više uspeha – u poslu ali i u privatnoj sferi. Za BBC piše Alina Dizik.

Zvuči li vam ovo poznato: Počinjete dan dugom listom obaveza i s nekoliko rokova koje treba ispuniti. Na kraju krajeva, niste siigurni na šta je vaše vreme otišlo, ali definitivno niste prešli puno toga sa vaše liste obaveza.

02“I ja isto”, dodaje potpisnica ove priče Alina Dizik. Zato je pre nekoliko meseci odlučila da napravi dnevni kalendar “kojim bih isplanirala svaki sat vremena mog inače uobičajeno nestrukturisanog – neplanskog i ‘razbarušenog’ radnog dana.”

Umesto zurenja u listu obaveza koja mi daje do znanja da nikada neću obaviti one najdosadnije zadatke, htela sam da sačinim malo drugačiju listu, koja mi uredno određuje konkretno vreme potrebno za obavljanje svih obaveza. Jedan sat za postavljanje ideje za priču, 30 minuta da nadoknadim zadatke zacrtane rasporedom i tako dalje. I dok je ovaj plan u početku bio samo želja u sferi ideja, stvarajući redovno dnevni plan, to je, kako je vreme prolazilo, postala moja druga priroda. Sada se osećam ostvarenije, a bez osećaja preopterećenosti onim što sama zacrtam.

Ovo bi mogla biti studija slučaja za mnoge psihologe koji vole da govore o navikama. Kada nešto postane istinska navika, onda to zahteva vrlo malo volje da bi se nastavilo i održavalo.

03Kako se povećavao moj interes za samousavršavanjem, formiranje navika počelo je da samo po sebi dolazi u centar pažnje. Desetine novih naslova knjiga, uključujući tu i „Snagu navike“ Čarlsa Dahiga (The Power of Habit, Charles Duhigg), kao i „Stvaranje navika za doživotni uspeh Roberta DeVita (Creating Habits for Lifelong Success, Robert DeVito), samo su ovu ideju činile još privlačnijom.

„Na neki način, svi smo mi veoma snažno vezani našim navikama zbog toga što se one, naprosto, svakodnevno ponavljaju”, mišljenje je dr Vendi Vud (Wendy Wood), profesorke psihologije i poslovanja na Univerzitetu Južne Kalifornije u Sjedinjenim Državama. „Ipak, formiranje navika nije čarobni štapić.”

Da, sada redovno koncipiram detaljan plan svog dana ranim jutarnjim unosom u kalendar aktivnosti koji je lako vidljiv na laptopu (Takođe sam bojama kategorisala hitnost svake obaveze pojedinačno – a sve to moguće je u Google kalendaru), ali se i dalje van posla borim da upravljam svojim vremenom. Svakog dana se borim sa sobom kako bih ostala fokusirana, uprkos mom kalendaru koji me upozorava koji je moj sledeći zadatak.

05

Zamka koju vam postavlja vaše zacrtavanje „ciljeva“

Najveća greška koju činimno kada pokušavamo da formiramo novu naviku: ne pravimo razliku između navika i ciljeva. Ukoliko uočite ovu razliku, to vam može pomoći da izbegnete anksioznost i večito unutarnje nezadovoljstvo pomeranjem i odlaganjem „ciljeva“.

“Ciljevi mogu da proizvedu u nama ogromne količine stresa” rekla je dr Lara Filding (Lara Fielding), nadzorni psiholog sa Univerziteta Kalifornija Los Angeles u SAD. “Ključno je usredsrediti se na vrednosti, a ne na ciljeve“.

14Na primer, zacrtavši da želite da izgubite 20 kg za dva meseca može vam ići daleko više na živce od proste odluke da se naviknete da živite bolje i zdravije. Umesto da se saplićete preko fiksno zacrtanog cilja, bolje bi vam bilo da ga zamenite za stav kojeg uvažavate zbog svojih vrednosti.

“Vrednosti su  po svojoj prirodi šire i u svakom nam trenutka daju do znanja kakve smo odluke zacrtali”, dodaje ona. Samo malo prilagođavanja svog pristupa, i, uz neka mala odstupanja od onogšto je zacrtano, doprineće da se na vas prenesu dublje vrednosti koje stoje iza navika – a ovo vam već uveliko olakšava da se disciplinovano držite navike.

A ima još dobrih vesti. Navike ne prate određeni vremenski okvir, pa stoga nikako nemojte da sebi odbrojavate koliko će još vremena proći da bi se željena navika izgradila i usadila u vas. Ukoliko je glavna ideja da se nešto čini konstantno i bez prekida, onda nema smisla čak ni postavljati pitanje koliko je za ovu naviku potrebno, izjavio je Rubin. Formiranje nekih navika može potrajati i godinama, dok je za neke druge pak, potrebno samo nekoliko dana.

“Zaista je sve na pojedincu”, rekla je ona. “Ne postoji šablon … ali ljudi koji su zaista uspešni jesu oni koji su formirali dobre navike”

07

Mapa puta za stvaranje navika

To je jedan od razloga zašto Fildingova provodi puno vremena u pokušaju da dokuči šta su navike koje neka osoba u stvari želi da sprovede u delo. U suprotnom, moglo bi se reći da želite da uradite nešto, ali – ukoliko to nije ono što stvarno želite da uradite – nije mnogo verovatno ni da ćete uspeti u svom naumu.

Ljudi prirodno “rade više onih stvari koje čine da se osećaju dobro i manje onih stvari koje čine da se osećaju loše”, objašnjava Fildingova psihologiju navika. “Ako ne možete iznaći onaj vid ponašanja u kojem na neki način uživate, onda pronađite način da to što radite makar bude zabavno.” Većina nas ne troši dovoljno vremena pri izboru navika koje nam mogu biti prijatne, a koje bi nam ujedno bile i lake za ponavljanje na duži rok, rekla je ona. Uumesto toga, mi se fokusiramo na stvari koje najmanje volimo, pa onda imamo problem za motiv koji bi nas nagnao čak i da samo započnemo.

06Ideja je: pronaći nešto što bi vašu buduću naviku učinilo davam , zapravo, postane barem zabavna, ako već nije previše prijatna za preces usvajanja.

Na primer, ako ove godine želite da sebi stvorite naviku intenzivnijeg čitanja, ali vas nakon dugog dana u kancelariji bole oči, onda teško da ćete uspešno usvojiti naviku čitanja. Ipak, možda shvatite kako je slušanje audio-knjiga strašno zabavno i čak daleko zabavnije od čitanja, kaže ona. Ali, ukoliko zaista želite da stvorite redovnu naviku, jer ste ubeđeni da biste se osećali bolje kad biste tako uradili, ali uočite da je taj proces usvajanja postao previše dosadan ili neinspirativan – do tačke da bi vam to stvorilo razlog da to više ne radite – ubacite u proces stvaranja navike i nekog svog dobrog prijatelja, ili čak psa, kako biste se lakše držali te navike.

09Zato sam, prilikom formiranja svog „kalendara navika“, odlučila da moj dnevni kalendar pošaljem imejlom svojoj prijateljici, čime je ovaj pokušaj usvajanja navike postao još prijatniji upravo zato što sam se radovala njenom ohrabrenju i odgovorima (Samo pazite: pokušajte da odolite iskušenju da vam ta relacija ne postane glavna „zabava“ na koju trošite previše vremena, pa stoga smetnete s uma vaš glavni zadatak – usvajanje željenih navika!)

Kada počinjete, ne radite nove stvari previše i prebrzo. Fokusirajte se na način rada po sistemu “malih zalogaja” pri formiranju navika, rekla je Filding. Ja stoga, na primer, ponekad preskočim poneki dan mojih kalendarskih obaveza potrebnih za sticanje navika, naročito onda kada me uhvate periodi neke uznemirenosti i grozničavosti. Međutim, korisno je znati da nisam podbacila onda kada osećam da ne mogu da svakog dana pogodim metu i ostvarim zacrtano. Svima nam, naravno, dođu takvi trenuci.

10

Nagraditi sebe za trud ili ne? Ne.

Kada ste jednom već strogo postavili pristup, imajte na umu da neki stručnjaci sugerišu da izaberete značajnu nagradu ukoliko postignete svoj cilj. Nagrade vam mogu pomoći da svoje navike formirate daleko brže zato što vam one stvaraju ‘stenografske’ asocijacije za onu vrstu ponašanja koju treba ispoljiti u datom kontekstu i trenutku” rekla je Vudova.

Nagrada može, jednostavno, biti prirodna pojava nakon što uspešno nastavljate da upražnjavate željene navike (kao što je naš osećaj bolji, recimo, nakon što smo vežbali) ili nagrađujući sebe sa 15 minuta pauze ukoliko smo ceo dan uspešno proveli ne ometajući sebe i svoj posao odlaskom na Facebook.

11Neke nagrade vam se, međutim, mogu loše vratiti. Tu je, na primer, nagrada da sebe „počastite“ lepim obrokom nakon gubitka težine – ovaj potez može pomoći da se motivišete za “postizanje golova”, mada deljenje nagrada sebi ne bi trebalo da vam uđe u naviku, objašnjava njujorška spisateljica Grečen Rubin (Gretchen Rubin), autorka Knjige „Bolje nego pre: Šta smo naučili o nastanku i prestanku navika“ (Better Than Before: What I Learned About Making and Breaking Habits): da spavamo više, odugovlačimo manje, izbacimo šećer, i da, opšte uzev, izgradimo jedan život kojim ćemo biti zadovoljniji. Jer, prema istraživanjima, nagrađivanjem sebe za to što smo uspostavili nove navike uveliko doprinosimo i rađanju kontraefekta: time je manja i verovatnoća da ćemo dobre navike uspeti da zadržimo i učvrstimo.

“Nagrada za zdravu ishranu koju ste prihvatili je – zdrava ishrana”, rekla je ona. “Kad god se ‘nagradite’, vi time podrivate formiranje navike zdrave ishrane.”

U mom slučaju, završava Alina Dizik, moj dnevni kalendar obaveza rezultirao je dodatnom produktivnošću i to mi je, već samo po sebi, sasvim dovoljna nagrada. Osećam se mnogo manje isrpljenom ali daleko ispunjenijom.

BBC

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s