Las Vegas: softveraši vs. auto-industrija  

Softverski giganti poput Gugla žele da razbiju nemačku dominaciju u globalnoj automobilskoj industriji. Međutim, očigledno je da Dajmler, BMW i Audi odlučno uzvraćaju udarac.

Za to je trebalo vremena, ali su se ove tri nemačke kompanije za proizvodnju luksuznih automobila trgle iz sna i sada spremno odgovaraju na izazove sa kojima se suočavaju pri susretu s američkim internet-gigantima.

Oni su poslušali upozorenja da je infotainment nova tržišna arena, pa su odgovorili novim sistemima koji nude širok spektar usluga – iako se ne upuštaju u brzu i „opuštenu“ igru s podacima vozača njihovih modela.

Jagma za osvajanjem čelne pozicije u mobilnoj auto-elektronici bila je ove godine tako očigledna na još jednom sajmu Consumer Electronics Show, čuvenom CES-u u Las Vegasu, gde su se Nemci prošle sedmice utrkivali sa Guglom i njemu sličnim kompanijama i njihovim modelima. Nema nikakve sumnje da svako pokušava da „uhvati kopču“ oko svih najbitnijih razvojnih stvari, pa je CES ujedno i najveće borilište za buduće kupce; stoga proizvođači, svesni uloga i značaja ovog sajma, početkom svake godine na tom istom mestu vode među sobom ogorčenu borbu.

 „Google, Apple, kao i ostali, već imaju postojeće ekosisteme koji se samo moraju proširiti i na automobile“, izjavio je Štefan Bracel (Stefan Bratzel), šef Centra za automobilski menadžment.

Praviti softver, a ne automobile

Foto: Audi MediaCenter

Foto: Audi MediaCenter

Kao što je i očekivano, Google je imao najekskluzivniju lokaciju u blizini glavnog ulaza, gde je priredio audio-vizuelni šou u kojem je prikazao svoju viziju budućnosti vožnje: pametnu, interaktivnu i, naravno, pokretanu Guglovim softverom. Njegova usluga u odeljku satelitskih Mapa, koja je dostupna korisnicima kroz Guglov Android operativni sistem, kao i preko Eplovog iOS-a, nudi glasovnu navigaciju. Tokom putovanja, Google nudi mogućnost obaveštavanja rođaka ili prijatelja o predviđenom vremenu dolaska, kao i razmenu poruka koje se tiču samog putovanja.

Ovo je još uvek poprilično nepoznata teritorija za proizvođače automobila, koji su bili primorani da se odvoje od svog tradicionalnog fokusa na luksuzni dizajn, 12-cilindarske motore i performanse postizanja visokih brzina.

Pre nekoliko godina bilo bi nezamislivo da bi razvojni tim Audija posvetio vreme osmišljavanju kompjuterske igre, kako bi se putnici zabavljali njom koristeći naočari za virtuelnu stvarnost. Samo, kako su se brzo vremena promenila.

Na CES-u, pokazao je proizvod svoje saradnje sa Diznijem: VR okruženje sa asteroidima i neprijateljskim svemirskim brodovim o likovima iz stripova kao što je Iron Man, u kojem je kretanje automobila u realnom vremenu ugrađeno u samu igricu. Ako automobil ubrza, i igra postaje brža. Ako vozilo skreće ulevo ili udesno, sledi akcija koja trenutno prati smer vožnje i pejzaž.

Moje repersko ime je MBUX

To je još uvek prototip, ali bi u naredne tri godine mogao ući u serijsku proizvodnju.

Dajmlerov Mercedes-Benc predstavio je svoj unapređeni MBUX multimedijalni sistem, upravljan glasovnim komandama i pokretima ruku u vazduhu (nalik onima u filmu „Minority Report“). Kompanija je pre tri godine otpočela redizajniranje celokupne softverske arhitekture, i sada nudi bežične cloud nadogradnje tj „apdejte“.

“Mi smo, takođe, neka vrsta softverske kompanije”, rekao je šef istraživanja Ola Källenius. Ovaj švedski izvršni direktor, koji u maju treba da nasledi Ditera Zečea (Dieter Zetsche), naglasio je da je MBUX otvoren sistem. “Ne možete na svakom polju invencija ponovo i svuda izmišljati točak, pogotovo tamo gde već postoje prokleto dobri točkovi”, rekao je on. Tako, recimo, MBUX ima integrisane servise kao što su Yelp, Tripadvisor, WeChat, Amazon, Alibaba i Spotify.

Po ceni od €2.500  (2.880 USD), MBUX ne spada u jeftine proizvode. Međutim, i pored svega, 65 od 100 kupaca vozila A-klase, dakle dve trećine njih odlučilo se za MBUX. To je rast od 10 procenata u odnosu na Dajmlerov prethodni infotainment sistem.

Njegovov arhi-neprijatelj, BMW, planira da ga najkasnije do marta dostigne Dajmler. Lični asistent će biti aktiviran glasovnom komandom “Hej BMW”.

 „Automobilska industrija je pre nekoliko godina morala da se trgne iz sna, kako bi sprečila da prpusti prebacivanje na digitalne usluge“, rekao je Gabrijel Zajbert (Gabriel Seiberth), auto-ekspert za konsultantske usluge pri firmi Accenture. „Proizvođači vozila danas u sve većem broju prerastaju u tehnološke kompanije. Brojni rivali koji imaju bučni marketing će u narednim godina biti zbrisani .

Vaši podaci su kod nas bezbedni

Dario Gill, glavni operativni direktor istraživačkog odeljenja u IBM-u ima za proizvođače par sjajnih, besplatnih saveta. “Podaci predstavljaju novu intelektualnu svojinu savremenog doba”, rekao je on, dodajući kako bi firme trebalo da ih pažljivo i predano čuvaju.

Nemci rade upravo to. “Kupac BMW-a zahteva da zaštitimo njegove tj. njene podatke”, rekao je Holger Hamf (Holger Hampf), potpredsednik firme Designworks (što je, zapravo, interni razvojno tehnološki centar BMW-a).

Niko od njih ne vidi da bi Guglovi podaci mogli biti  realan partner u opštpj trci za pridobijanje klijenata. Kada je reč o Majkrosoftu, s ovom kompanijom je druga priča. “Oni se ne guraju u prve linije fronta”, kaže Hampf. “Dok je Microsoft nama prepustio interakciju s klijentima.”

Proizvođači su se, takođe, povezali i s Amazonom. Maloprodajni gigant  i njegov glasovni servis Alexa’s voice već je ugrađen u nekoliko BMW i Folksvagenovih modela. “Alexa Auto” je predstavljen septembra 2018. godine, i pomoću njega se navigira i skladište sve rute vozača, prebacujući prednja svetla kada se automobil približi garaži ili reprodukujući audio-knjige.

Sajbert je rekao da IT giganti ne predstavljaju veliku pretnju proizvođačima automobila, kao što bi se isprva moglo pomisliti.

„Velike tehnološke kompanije takođe imaju svoje slabosti. Osim kompanije Apple, nijedna kompanija iz Silikonske doline nije uspela da stekne adekvatno uporište u hardverskom poslovanju ”, rekao je on.

 

Handelsblatt

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.