Huawei: Brzi rast kineskog poslovnog šampiona u pet grafikona

Huawei je prava „pokazna vežba“ koliko je, zapravo, dinamičan savremeni kineski tehnološki sektor. Poslednjih godina on je imao fenomenalan uspon: od male firme koja proizvodi prekidače za telefonske centrale, do globalnog lidera u tehnološkoj industriji.

Iako je ovaj brend mnogima poznat po mobilnim telefonima, Huawei je svoje prste umešao i u još neke druge poslove: od cloud-usluga, do veštačke inteligencije.

Uprkos rastućoj kontroverzi oko toga da li korišćenje Huaveijeve telekomunikacione opreme predstavlja bezbednosni rizik – čak i „rampe“ na poslovanje ove firme koja je u nekim zemljama nedavno spuštena – pa čak i nedavno hapšenje Mengove  u Kanadi, koja spada među najviše rukovodioce ove firme – ova kompanija je nastavila da korača stabilnom putanjom globalnog rasta.

Taj rast je nastao u pozadini jedne privredno brzorastuće Kine, na svom putu da postane druga po veličini ekonomija sveta, pružajući joj ogromnu bazu na kojoj bi gradila svoje početno tržište, što je odskočna daska za dalju, međunarodnu ekspanziju.

Ono što je za potrošače ovde najznačajnije, Huawei je ušao na tržište potrošačke elektronike, a posebno na tržište pametnih telefona.

Huawei je početkom ove godine nadmašio Apple po broju prodatih mobilnih telefona na globalnom planu. Ova prodaja se statistički ne odražava baš uvek kroz broj telefona koji su stigli do svojih kupaca, mada je ovakav i ovoliki prodor u proizvodnji i distribuciji još uvek dobar pokazatelj porasta popularnosti Huaveija, uključujući i one najskuplje, flagship i premium modele ali i one čija je cena u rangu Honor modela ili niža.

Porast prodaje pametnih telefona dolazi uprkos politički obojenom neprijateljstvu prema brendu u nekim delovima sveta, posebno u Sjedinjenim Državama. Tamo, nijedan telekom-operater ne podržava Huawei, pa dok Amerikanci mogu kupiti Huawei mobilne telefone, oni se u SAD ne prodaju na veliko.

Ali, kada je reč o telekomunikacionoj mrežnoj opremi, koja čini najveći deo Huaveijevog poslovanja, zvanični Vašington ima najvećie i najžešće prigovore.

Sjedinjene Države su zabranile upotrebu Huaveijeve opreme u svojim telekomunikacionim mrežama, upozoravajući na bezbednosne rizike i ujedno pozivajući i druge zemlje da je slede. Ipak, širom sveta, pa čak i na američkom kontinentu, tržište za Huaveijeve proizvode je u poslednje tri godine poraslo.

Odluka Vašingtona da blokira upotrebu Huaveijeve opreme u telekomunikacionoj infrastrukturi temelji se na zabrinutosti za nacionalnu bezbednost, premda ke ova situacija presilkana i na neka druga mesta: na Novom Zelandu, u Australiji i Japanu.

Uz aktuelni američki pritisak na druge zemlje da je slede na isti način, pokreće se i pitanje da li će u bliskoj budućnosti globalna ekspanzija ove firme biti uskraćena u nekim delovima sveta.

Trenutno, međutim, Huawei uspeva da se drži u jednom od najvećih sektora svog poslovanja – prodaji opreme za mobilne telekomunikacione infrastrukture, što je pre svega potrebno kao podrška uvođenju bržih 5G mreža u budućnosti.

Ali, Huaveijev  dalji rast neće zavisiti samo od političkih stavova u zapadnim prestonicama.

Njegov rast će zavisiti i od toga kako će se proizvodi ovog kineskog tehnološkog giganta nositi sa svojim konkurentima. U prošlosti je ova firma, kao i mnoge kineske kompanije, bivala optuživana zbog kopiranja tehnologija razvijenih na zapadu, da bi, potom, svoje zapadne konkurente podrivala niskim cenama.

Međutim, Huawei trenutno ulaže i podržava mnoge druge globalne aktere u istraživanju i razvoju, nastojeći da stekne prednosti koje će ovoj firmi pomoći u budućnosti.

Sadašnji izgledi za Huawei možda ne izgledaju toliko blistavo – onako kako je blistavo kao što je to bilo nekada – s obzirom na trenutne političke pritiske sa Zapada.

I pored svega, ova je kompanija ipak prebrodila finansijsku krizu koja je zapravo i nije zahvatila, a sve to zahvaljujući moćnom domaćem tržištu u Kini, ističe Stephane Teral, industrijski analitičar u IHS Markit.

Isto bi se moglo ponoviti ukoliko na zapadu izgubi još poslovnih ugovora.

“Huawei je bez problema prošao kroz ovo, jer je bio u mogućnosti da diverzifikuje svoj portfolio u trenutku kada se Kina u privrednom smislu tek uzvinula, uključujući i restrukturisanje telekomunikacija, što je stvarno pomoglo Huaveiju”, rekao je on.

 

Lucy Hooker & Daniele Palumbo (BBC News)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.