Zašto „žuti prsluci“ blokiraju francuske puteve

Od sredine novembra, svet ima prilike da upozna muškarce i žene poznate po svojim žutim saobraćajnim prslucima koje, u znak protesta, nose širom Francuske, sporadično blokirajući puteve, skladišta goriva i spremišta, suočivši predsednika Emauela Makrona  s možda najvećim izazovom na domaćem terenu. Novembarski incidenti na putevima su svakog vikenda dovodili do dvocifrenog pada prodaje u velikim maloprodajnim preduzećima i delimično su bili odgovorni za gubitak poverenja među potrošačima u novembru, spuštajući ga na najniži nivo u zadnje tri i po godine. Scene paljenja vozila i suzavca na Šanzelizeu video je čitav svet, što je dovelo do toga da ministar finansija Bruno Le Mejre (Bruno Le Maire) kaže kako su ovi protesti i neredi naneli štetu ugledu ove zemlje.

1. Ko su ti ‘žuti prsluci’?

Protestuju svi oni koji su nezadovoljni povećanjem poreza na benzin i dizel – poskupljenja koja im je nametnula Makronova vlada: povećanje akcize kako bi se naknadni priliv novca u državnu kasu iskoristio za suzbijanje emisije ugljenika – potom i nametanje pravila da svako putničko vozilo mora imati pod sedištem ili u fioci najmanje onoliko prsluka koliko samo vozilo može da primi putnika – otuda i njihovi žuti prsluci (“gilets jaunes”), uz naglašen bes među motociklistima (Vozači u Francuskoj, inače, moraju da nose najmanje jedan takav bezbednosni prsluk u svojim automobilima.) Ono što je započelo kao onlajn peticija postalo je povod za „pokret“ koji je, zapravo, bez nekog stvarnog rukovodstva, organizovan kroz društvene medije i „usitnjen“ na nivou lokalnih zajednica, gde potom lokalno stanovništvo sprovodi akcije u svojoj oblasti. U jednom trenutku, 17. novembra, policija je prebrojala oko 2.000 pojedinačnih blokada na putevima širom Francuske. Iako su neke političke stranke nestrpljivo pokušavale da pojačaju svoje “političke brendove“ time što će se udružiti sa žutim prslucima, koji decidno izjavljuju da su potpuno nepolitički pokret.

2. U čemu je problem sa taksama na gas?

Makronova vlada je početkom ove godine povisila poreske namete na emisije ugljen-dioksida za 7,6 evro-centi po litri dizela i 3,9 evro-centi; drugim povećanjem ovih taksi, koje stupa na snagu početkom 2019. godine, na sadašnju cenu će se pridodati još 6,5 centi po litri dizela i 2,9 centa po litri benzina. Aktuelna Makronova vlada tvrdi da je uzrok većini ovih poskupljenja od početka 2018. bio rast tržišne cene nafte na svetskom tržištu, nad kojom francuska vlada nema nikakvu kontrolu, a ne svesno nametnutih viših poreza. Iako su se početne onlajn peticije i protesti uglavnom ticali podizanja poreskih stopa na gorivo i emisiju CO2, pokret je aktuelni odraz besa i nezadovoljstva usled sve niže kupovne moći Francuza.

3. Čemu zabrinutost oko manje kupovne moći?

Za mnoge koji žive i rade u malim gradovima i ruralnim područjima Francuske, a koji se oslanjaju na prevoz automobilom i koji su u proteklih 11 meseci iskusili lošiji i proređen javni prevoz, rast cena goriva bila je kap koja je prelila čašu. Mnoge lokalne protestne grupe pozvale su na povećanje penzija, smanjenje plata političarima i ponovno uvođenje poreza na bogate, kojeg je Makron ukinuo prošle godine. Neki su otišli ​​toliko daleko da pozivaju na raspuštanje Nacionalne skupštine i zamenu “Narodne skupštine”.

4. Zašto su ovi protesti potresli Francusku?

Francuski sindikati, koji su već tradicionalni generator narodnih protesta, nisu toliko veliki kao nekada a poslednji opšti štrajk na nivou države koji je stvarno paralizovao zemlju desio se 1995, pre više od 20 godina , 1995. godine. Tesna kontrola koju su donosioci odluka tokom proteklih decenija uspostavili nad članovima i vođama sindikata im je omogućila da u što kraćem roku okončavaju štrajkove i demonstracije. Ali danas, sa pojavom žutih prsluka, tu je i nedostatak centralne organizacije što praktično znači da vlast, nema s kim da pregovara. U međuvremenu, nema naznaka da će ovaj pokret posustati ili ublažiti svoje zahteve. Organizatori i dalje pozivaju na demonstracije svake subote u Parizu. Ankete pokazuju da više od tri četvrtine Francuza podržava proteste, uz dalju rast podrške žutim prslucima, uprkos ekonomskim poremećajima i sporadičnom nasilju. Žuti prsluci nisu preduzeli bilo kakve korake u postizanju bolje organizacije i strukture; imaju osam lokalnih glasnogovornika koji su formirali nacionalni komitet, iako su neki lokalni ogranci protestanata osporavali taj potez.

5. Kako je na proteste odgovorila vlada?

Ministri su tvrdili da su smanjenjem komunalnih taksi i poreza na prihode više nego kompenzovali veće poreze na gas. A kada ni ta tvrdnja nije uspela da uveri protestante, vlada je obećala veće podsticaje za kupovinu ekološki čistijih automobila. Oni su kritikovali žute prsluke jer, navodno, žele da po svaku cenu snize poreze kao i da im država obezbedi još više usluga, optužujući ih za nasilje koje je izbilo tokom nekih njihovih protesta. U svom predstavljanju nacionalnog energetskog plana, Makron je 27. novembra rekao da je mogao čuti “dubok bes” usled povećanja troškova, ali je malo šta ponudio zauzvrat – izuzev što je otvorio “građansku debatu” o ekologiji i napravio nejasne komentare o “korekciji” taksi na gorivo (pre svega na benzin), ukoliko bi cene na tržištu i dalje rasle. U prilog ovome idu i rezultati istraživanja koje je pokazalo da više od tri četvrtine Francuza nema previše poverenja u vladina obećanja.

6. Kakvi su rizici po Makrona i ima li ih?

Zvanično – ne postoji nijedan takav rizik. Iako je njegova popularnost umanjena – agencije za ispitivanje javnog mnjenja kažu da ga u ovom trenutku podržava između 25 i 30 odsto birača – on se, uostalom, neće suočiti s nacionalnim izborima sve do 2022. godine. Makron igra na kartu da upravo sada, dok je naizgled sve nepopularniji, sprovede po njegovom mišljenju neophodne poreske kao i reforme Zakona o radu, čije bi prednosti postale očigledne do 2022. godine, odnosno do trenutka kada će se suočiti sa ponovnim izborima. Ovakav boljitak se do sada još uvek ne dešava.

 

Bloomberg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.