10 najboljih sajtova za grupno investiranje početnog biznisa

U knjizi Cash From the Crowd, Seli Autlo (Sally Outlaw), osnivač i izvršni direktor crowdfunding vebsajta Peerbackers otkriva tajne finansiranja vašeg potencijalnog biznisa – uz pomoć kolega, vršnjaka, porodice, prijatelja ili čak savršenih stranaca, i to kroz crowdfunding kampanje. U ovom redigovanom odlomku, autor nudi detalje o nekim crowdfunding platformama koje preduzetnicima nude priliku da stvore sredstva za svoje poslovne poduhvate.

00

Nove crowdfunding platforme pokreću se bukvalno svakog dana, pa je ovde navedeno samo nekoliko najvećih i najuspešnijih – od kojih možete izabrati nekoliko onih koje, po iskustvu mnogobrojnih korisnika, imaju najbolja dostignuća i u igri su već dovoljno dugo, pa su već izgradili dobru podršku i reputaciju, a mogu se koristiti za finansiranje vašeg početnog poslovanja. Međutim, napomenimo još jednom da postoji puno uglednih crowdfunding platformi, a njihova lista je daleko veća od ovih deset nabrojanih, koje su se za sada pokazale kao najuspešnije.

Nagrada

01 indiegogo-logoIndiegogo. Prvobitno lansiran sa fokusom na finansiranje nezavisnih filmova, Indiegogo ima za cilj da u svoju platformu uključi sredstva za bukvalno bilo šta, postajući poznat po finansiranju kako ličnih tako i kampanja povezanih s nekim konkretnim spoljnim uzrokom tj. povodom (npr. zlostavljanje pomoćnika vozača đačkih autobusa od strane učenika, kampanja koja je sakupila više od $ 700,000). Indiegogo prihvata sve projekte bez razmatranja. Kao što već i piše na ovom sajtu, “Naša platforma je na raspolaganju svima, bilo gde, kako bi se sakupio novac za bilo šta”. I dok je naknada od 4% koju uzima ako se kampanja pokaže uspešnom i dalje za 1% manja u odnosu na većinu vebsajtova (koji uglavnom naplaćuju pet procenata), Ipak Indiegogo naplaćuje i jednu od najviših naknada u industriji – devet odsto – u slučaju da kampanje ne ispune svoj cilj.

02 rockethub-logo-squareRocketHub. U početku pokrenuta sa posebnim osvrtom na umetničke projekte kojima treba novac, ova crowdfund platforma proširila je svoje delovanje i na nauku, obrazovanje, i dobre poslovne i društvene projekte. Svoj renome RocketHub stekao je prikupljanjem sredstava za naučne projekte – tu je i njen godišnji SciFund Challenge, onlajn podrška za finansiranje naučnih projekata. Takođe je pokrenuo partnerstvo sa A&E Networks, kroz koje se mogu izabrati neki izgledniji i perspektivni projekti koji bi primili dodatnu podršku kroz zajedničku inicijativu.

03Peerbackers. Dosledno priznat kao jedan od najboljih sajtova u crowdfunding industriji, kojeg je koosnovala i danas vodi Sally Outlaw, autorka ovog članka, fokusira se na finansiranje preduzetnika i inovatora. Platforma je “ugostila” i bila domaćin hiljadama kreativnih, građanskih i preduzetničkih inicijativa iz čitavog sveta, a nedavno je proširena i na mlade ‘preduzetnike’ između 13 i 17 godina, i to kroz partnerstvo sa studentskim i koledž organizacijama. Nakon što je imala visoku stopu neuspešno izvedenih projekata, Peerbackers platforma pokrenula je Crowdfunding Akademiju, nudeći edukaciju i podršku onima koji žele da uspešno sakupe novac kroz crowdfund – ali i pomažući im da uspešno izvedu projekat do samog kraja.

04 kickstarter-logoKickstarter. Najpoznatiji među crowdfunding sajtovima, Kickstarter se fokusira na stvaralaštvo i kreativni potencijal svojih članova, uključujući dizajn i umetnost (film, izdavaštvo, muzika), video-igre i tehnologiju. Iako Kickstarter ne može da se koristi za finansiranje biznisa po sebi, ipak prihvata i proizvode koji imaju perpsektivu. Tako je pokrenuo i 50-tak izuzetno uspešnih kampanja kojima je skupiljeno preko milion dolara za njihovo finansiranje. Kickstarter “čisti” svoje projekte, što znači da ima rigorozan proces podnošenja projektnih prijava – ovo može delovati prilično razočaravajuće ako se baš vaša ideja ne odobri da bude postavljena na Kickstarter veb-sajt.

Indiegogo, RocketHub i Peerbackers otvoreni su za projektne stvaraoce širom sveta. Kickstarter prihvata samo projektne stvaraoce iz SAD, Velike Britanije i Kanade.

Dug

 05 SoMoLend_Graphic_v5SoMoLend. Ovo je peer- to-peer platforma koja olakšava da željene pozamice uzmete od vaših prijatelja ili porodice, doprete do kredita akreditovanih investitora ili kredita banaka namenjenih poslovnim zajmoprimcima koji su u potrazi za finansijskim sredstvima. Sajt je namenjen prevashodno klasičnim fizičkim kompanijama koje već imaju kupce i protok gotovine u poslovanju, sposobne da servisiraju svoja dugovanja. Tipična slika ovakve kompanije: mora da postoji najmanje godinu dana i da je najmanje jednu godinu unazad imala prihodovanja/ primanja koja su prošla kroz njen račun. Za razliku od većine poslovnih kreditora, SoMoLend se ne oslanja na FICA rezultate već razmatra brojne faktore, kako tradicionalne tako i netradicionalne (društveni ugled kompanije i njeno poslovno ponašanje, koeficijent uticajnosti ali i onlajn prisutnosti), kako bi se uspešno utvrdila ocena o prognozi visine kamatne stope koju će od vas tražiti da platite u trenutku kada vaš projekat bude dobio kreditnu podršku. SoMoLend anticipira otvoreno finansiranje svojih kredita za javnost počev od januara 2014. godine, kada je američki Zakon o radu (JOBS Act) usvojen u potpunosti.

06 EnduranceEndurance Lending Network (ELN). ELN je cyber-platforma za pozajmice i povezuje mala preduzeća koja traže novac za projekte (do $500.000 pozajmljenog kapitala) putem netradicionalnih izvora kreditiranja [akreditovane pojedince, porodične kancelarije (SFO), platforme za upravljanje sredstvima, fondova duga, itd]. ELN agregira i filtrira izgledne prilike unutar investicionih pulova koristeći se “vebsajt obukom” za ulazak u kompanijsku organizaciju (tzv. “web-based on-boarding”) kao i sofisticiranim kreditnim algoritmima, koji su znatno drugačiji i efikasniji za preduzetnike od onih koje koriste banke.

Investicioni kapital

Podržavaoci na ovim sajtovima jesu akreditovani investitori mada ne još i grupe “običnih Amerikanaca”, tako da se ove platforme možda ne uklapaju u tipičnu crowdfunding definiciju. Međutim, ovi sajtovi ipak dozvoljavaju akreditovanim investitorima da podrže projekte sa nižim investicionim pragom (npr. $1.000 , $5.000 po investitoru), pa, tako, iniciraju na “udruživanje” i onlajn elemente crowdfunding kampanje.

07 GrowVC_Group_LogoGrow Venture Community. Jedna od prvih globalnih platformi za zajedničko finansiranje posvećene preduzetnicima i investitorima, GVC omogućava da velike ideje postignu vidljivost i već u svojoj početnoj fazi susretnu s odgovarajućom ‘investitorskom publikom’. GVC je više nego crowdfunding – ova platforma je ekosistem u kojem se preduzetnici mogu povezati sa stručnjacima, potencijalnim finansijerima i članovima tima, novim korisnicima i partnerima, u cilju ostvarivanja svojih ideja.

08 microventures-logoMicroVentures. Ova platforma sebe naziva “investicionom start-up bankom za novoosnovane kompanije”, posvećujući dužnu pažnju novajlijama u biznisu i onda – ako se projekat odobri – pomaže uvećanju početnog kapitala – uzimajući ga od izglednih anđela-investitora preko svoje SEC onlajn platforme. Time se anđelima-investitorima omogućava da investiraju male količine kapitala za pokretanje start-upova, zasnovanim na crowdfund kampanji.

09 Angel List. Ono što je poznato kao Match.com – platforma za ranu fazu startup kompanija i investitore – sada je u javnost izašla sa još jednom platformom: ovog puta je to servis za sticanje kapitala kroz crowdfund kampanje. A i nije za svakog preduzetnika – morate imati već prikupljenih 100.000 dolara početnih sredstava koje ste prethodno namakli. Ipak, srećna okolnost je to što Angel List ima pogodan sistem kojim se ulazi u njihov moćan investitorski pul. Ova platforma, takođe, ima prednost jer sve svoje finansijere stavlja u jednonamenski fond – što je benefit za bilo kog preduzetnika koji je u potrazi za budućim finansijskim podržavaocima – dok potencijalni investitori ne moraju da upravljaju s više pojedinaca ponaosob, u koje su ranije investirali.

10 Square_logo_sized_for_TwitterCircleUp. Niša za grupno prikupljanje kapitala sa fokusom na visoko rastuće potrošačke proizvoda i maloprodajne kompanija, CircleUp se udružio s kompanijama Procter & Gamble i General Mills kako bi ponudio “još veću vrednost iza pukog finansiranja”, dajući preduzetnicima pristup ovim brendovima. Ovaj sajt ne prima finansijske naknade od prijatelja i porodice. CircleUp naplaćuje naknadu samo ako podignete kapital sa listinga na njihovoj internet stranici od novih investitora koji su se pretplatili putem svog brokerskog partner WR Hambrecht & Co.

Entrepreneur.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s