U knjizi Cash From the Crowd, Seli Autlo (Sally Outlaw), osnivač i izvršni direktor crowdfunding vebsajta Peerbackers otkriva tajne finansiranja vašeg potencijalnog biznisa – uz pomoć kolega, vršnjaka, porodice, prijatelja ili čak savršenih stranaca, i to kroz crowdfunding kampanje. U ovom redigovanom odlomku, autor nudi detalje o nekim crowdfunding platformama koje preduzetnicima nude priliku da stvore sredstva za svoje poslovne poduhvate.
Nove crowdfunding platforme pokreću se bukvalno svakog dana, pa je ovde navedeno samo nekoliko najvećih i najuspešnijih – od kojih možete izabrati nekoliko onih koje, po iskustvu mnogobrojnih korisnika, imaju najbolja dostignuća i u igri su već dovoljno dugo, pa su već izgradili dobru podršku i reputaciju, a mogu se koristiti za finansiranje vašeg početnog poslovanja. Međutim, napomenimo još jednom da postoji puno uglednih crowdfunding platformi, a njihova lista je daleko veća od ovih deset nabrojanih, koje su se za sada pokazale kao najuspešnije.
Nagrada
Indiegogo. Prvobitno lansiran sa fokusom na finansiranje nezavisnih filmova, Indiegogo ima za cilj da u svoju platformu uključi sredstva za bukvalno bilo šta, postajući poznat po finansiranju kako ličnih tako i kampanja povezanih s nekim konkretnim spoljnim uzrokom tj. povodom (npr. zlostavljanje pomoćnika vozača đačkih autobusa od strane učenika, kampanja koja je sakupila više od $ 700,000). Indiegogo prihvata sve projekte bez razmatranja. Kao što već i piše na ovom sajtu, “Naša platforma je na raspolaganju svima, bilo gde, kako bi se sakupio novac za bilo šta”. I dok je naknada od 4% koju uzima ako se kampanja pokaže uspešnom i dalje za 1% manja u odnosu na većinu vebsajtova (koji uglavnom naplaćuju pet procenata), Ipak Indiegogo naplaćuje i jednu od najviših naknada u industriji – devet odsto – u slučaju da kampanje ne ispune svoj cilj.
RocketHub. U početku pokrenuta sa posebnim osvrtom na umetničke projekte kojima treba novac, ova crowdfund platforma proširila je svoje delovanje i na nauku, obrazovanje, i dobre poslovne i društvene projekte. Svoj renome RocketHub stekao je prikupljanjem sredstava za naučne projekte – tu je i njen godišnji SciFund Challenge, onlajn podrška za finansiranje naučnih projekata. Takođe je pokrenuo partnerstvo sa A&E Networks, kroz koje se mogu izabrati neki izgledniji i perspektivni projekti koji bi primili dodatnu podršku kroz zajedničku inicijativu.
Peerbackers. Dosledno priznat kao jedan od najboljih sajtova u crowdfunding industriji, kojeg je koosnovala i danas vodi Sally Outlaw, autorka ovog članka, fokusira se na finansiranje preduzetnika i inovatora. Platforma je “ugostila” i bila domaćin hiljadama kreativnih, građanskih i preduzetničkih inicijativa iz čitavog sveta, a nedavno je proširena i na mlade ‘preduzetnike’ između 13 i 17 godina, i to kroz partnerstvo sa studentskim i koledž organizacijama. Nakon što je imala visoku stopu neuspešno izvedenih projekata, Peerbackers platforma pokrenula je Crowdfunding Akademiju, nudeći edukaciju i podršku onima koji žele da uspešno sakupe novac kroz crowdfund – ali i pomažući im da uspešno izvedu projekat do samog kraja.
Kickstarter. Najpoznatiji među crowdfunding sajtovima, Kickstarter se fokusira na stvaralaštvo i kreativni potencijal svojih članova, uključujući dizajn i umetnost (film, izdavaštvo, muzika), video-igre i tehnologiju. Iako Kickstarter ne može da se koristi za finansiranje biznisa po sebi, ipak prihvata i proizvode koji imaju perpsektivu. Tako je pokrenuo i 50-tak izuzetno uspešnih kampanja kojima je skupiljeno preko milion dolara za njihovo finansiranje. Kickstarter “čisti” svoje projekte, što znači da ima rigorozan proces podnošenja projektnih prijava – ovo može delovati prilično razočaravajuće ako se baš vaša ideja ne odobri da bude postavljena na Kickstarter veb-sajt.
Indiegogo, RocketHub i Peerbackers otvoreni su za projektne stvaraoce širom sveta. Kickstarter prihvata samo projektne stvaraoce iz SAD, Velike Britanije i Kanade.
Dug
SoMoLend. Ovo je peer- to-peer platforma koja olakšava da željene pozamice uzmete od vaših prijatelja ili porodice, doprete do kredita akreditovanih investitora ili kredita banaka namenjenih poslovnim zajmoprimcima koji su u potrazi za finansijskim sredstvima. Sajt je namenjen prevashodno klasičnim fizičkim kompanijama koje već imaju kupce i protok gotovine u poslovanju, sposobne da servisiraju svoja dugovanja. Tipična slika ovakve kompanije: mora da postoji najmanje godinu dana i da je najmanje jednu godinu unazad imala prihodovanja/ primanja koja su prošla kroz njen račun. Za razliku od većine poslovnih kreditora, SoMoLend se ne oslanja na FICA rezultate već razmatra brojne faktore, kako tradicionalne tako i netradicionalne (društveni ugled kompanije i njeno poslovno ponašanje, koeficijent uticajnosti ali i onlajn prisutnosti), kako bi se uspešno utvrdila ocena o prognozi visine kamatne stope koju će od vas tražiti da platite u trenutku kada vaš projekat bude dobio kreditnu podršku. SoMoLend anticipira otvoreno finansiranje svojih kredita za javnost počev od januara 2014. godine, kada je američki Zakon o radu (JOBS Act) usvojen u potpunosti.
Endurance Lending Network (ELN). ELN je cyber-platforma za pozajmice i povezuje mala preduzeća koja traže novac za projekte (do $500.000 pozajmljenog kapitala) putem netradicionalnih izvora kreditiranja [akreditovane pojedince, porodične kancelarije (SFO), platforme za upravljanje sredstvima, fondova duga, itd]. ELN agregira i filtrira izgledne prilike unutar investicionih pulova koristeći se “vebsajt obukom” za ulazak u kompanijsku organizaciju (tzv. “web-based on-boarding”) kao i sofisticiranim kreditnim algoritmima, koji su znatno drugačiji i efikasniji za preduzetnike od onih koje koriste banke.
Investicioni kapital
Podržavaoci na ovim sajtovima jesu akreditovani investitori mada ne još i grupe “običnih Amerikanaca”, tako da se ove platforme možda ne uklapaju u tipičnu crowdfunding definiciju. Međutim, ovi sajtovi ipak dozvoljavaju akreditovanim investitorima da podrže projekte sa nižim investicionim pragom (npr. $1.000 , $5.000 po investitoru), pa, tako, iniciraju na “udruživanje” i onlajn elemente crowdfunding kampanje.
Grow Venture Community. Jedna od prvih globalnih platformi za zajedničko finansiranje posvećene preduzetnicima i investitorima, GVC omogućava da velike ideje postignu vidljivost i već u svojoj početnoj fazi susretnu s odgovarajućom ‘investitorskom publikom’. GVC je više nego crowdfunding – ova platforma je ekosistem u kojem se preduzetnici mogu povezati sa stručnjacima, potencijalnim finansijerima i članovima tima, novim korisnicima i partnerima, u cilju ostvarivanja svojih ideja.
MicroVentures. Ova platforma sebe naziva “investicionom start-up bankom za novoosnovane kompanije”, posvećujući dužnu pažnju novajlijama u biznisu i onda – ako se projekat odobri – pomaže uvećanju početnog kapitala – uzimajući ga od izglednih anđela-investitora preko svoje SEC onlajn platforme. Time se anđelima-investitorima omogućava da investiraju male količine kapitala za pokretanje start-upova, zasnovanim na crowdfund kampanji.
Angel List. Ono što je poznato kao Match.com – platforma za ranu fazu startup kompanija i investitore – sada je u javnost izašla sa još jednom platformom: ovog puta je to servis za sticanje kapitala kroz crowdfund kampanje. A i nije za svakog preduzetnika – morate imati već prikupljenih 100.000 dolara početnih sredstava koje ste prethodno namakli. Ipak, srećna okolnost je to što Angel List ima pogodan sistem kojim se ulazi u njihov moćan investitorski pul. Ova platforma, takođe, ima prednost jer sve svoje finansijere stavlja u jednonamenski fond – što je benefit za bilo kog preduzetnika koji je u potrazi za budućim finansijskim podržavaocima – dok potencijalni investitori ne moraju da upravljaju s više pojedinaca ponaosob, u koje su ranije investirali.
CircleUp. Niša za grupno prikupljanje kapitala sa fokusom na visoko rastuće potrošačke proizvoda i maloprodajne kompanija, CircleUp se udružio s kompanijama Procter & Gamble i General Mills kako bi ponudio “još veću vrednost iza pukog finansiranja”, dajući preduzetnicima pristup ovim brendovima. Ovaj sajt ne prima finansijske naknade od prijatelja i porodice. CircleUp naplaćuje naknadu samo ako podignete kapital sa listinga na njihovoj internet stranici od novih investitora koji su se pretplatili putem svog brokerskog partner WR Hambrecht & Co.