Horizonti trgovine budućnosti

Budućnost online maloprodaje izgleda obećavajuće. Tehnološki napredak nastavlja se u oblasti usluga mobilnog plaćanja, koje su sve rasprostranjenije i jednostavnije, isporuke su efikasnije, a lanac snabdevanja transparentniji. Onlajn giganti, uključujući Amazon i eBay, u urbanim sredinama već nude isporuke tokom istog dana kada je roba i poručena, dostavljajući proizvode u ruke potrošača u najkraćem mogućem roku. Podaci iz popisa pokazuju da onlajn kupovina čini 6,4 odsto čitave maloprodaje, a predviđa se da do 2017. dostigne 10 odsto – 370 milijardi dolara.

Izgleda primamljivo gledati sve te brojke i čitati o usponu onlajn trgovine, zamišljajući da ste familija Džetsons i da živite “futurističkim”stilom nalik ovom crtaću iz 60-tih, u kojem roba pristiže u kuću pritiskom na dugme… premda još uvek nije vreme za otpisivanje tradicionalnih prodavnica.

I baš kao što onlajn prodavci nude širi izbor i praktičnost koju fizičke radnje ne poseduju, fizičke prodavnice nude iskustvo opipljivo našim čulima i interakciju. Budućnost će nam verovatno doneti spoj ova dva načina kupovine, a potrošači će moći i da biraju između formata unutar kategorija proizvoda, kao i unutar iste robne marke.

Ako pogledamo trenutne maloprodajne lidere kao što su Apple, Nordstrom i Whole Foods, jasno je da dele ključne zajedničke osobine koje su im omogućile da ostanu uspešni u promenljivom maloprodajnom okruženju. Da biste uspeli na tržištu budućnosti, prodavnicama će verovatno cbiti potrebne sledeće tri osobine.

1. Potpuna, “bešavna” i sasvim funkcionalna digitalna integracija: Više se ne radi o odnosu onlajn vs. fizička prodavnica, već koliko i kako su ove dve vrste integrisane. U J.Crew prodavnicama, recimo, kupci mogu probati odeću u fizičkoj radnji, baš kao i rezervisati narudžbine putem online prodaje, i to one stvari kojih trenutno nema u magacinu radnji i na raspolaganju. Bonobos, onlajn kompanija za prodaju muške garderobe preko veba otvorila je fizičke radnje, tzv. ‘GuideShops’, koje služe kao saloni u kojima kupci mogu da odrede veličinu i vide na licu mesta da li im odevni predmeti odgovaraju, kao i da dobiju uputstva i savete pre nego što tu istu robu naruče preko interneta. Onlajn kupci, tako, usmeravaju ka prodavnicama i obrnuto.

Praktičnost onlajn pregleda proizvoda ovde je uvezana sa fizičkim radnjama: kupcima je potrebna i “tradicionalni šoping” – radnja koja je “na terenu” – kako bi se odučili o konačnoj kupovini. Radnje za odeću, tako, sve više postaju neka vrsta “izložbenih salona”, u koje potencijalni klupci svraćaju ne bi li prethodno probali ono što će, potom, kupiti preko interneta.

2. Iskustvo prodavnice uživo: “Milenijumska generacija”, koja bi, kako se predviđa, mogla postati najkrupniji segment potrošača do 2030. (78 miliona ), polažu veliku vrednost iskustvima i razmeni, što znači da bi prodavci – ako žele da ovladaju ovom grupom potrošača – morali da povlađuju njihovim željama, afinitetima i zahtevima. Odevna kompanija Urban Outfitter drži lanac maloprodajnih radnji ‘Space 15 Twenty’ predstavlja jedan primer mešovite namene prostora sa umetnošću, hranom i događanjima otvorenim za javnost (koncerti, izložbe, književne, modne i muzičke promocije itd), stvarajući tako daleko više mogućnosti za ponovno privlačenje potrošača u prodavnice.

3. Dizajn: U zavisnosti od toga kakvi ste i kakvi si vam afiniteti, kupovina vam može biti zabavna ili dosadna. Za neke prodavnice i brendove, dobar dizajn može biti način da se diferenciraju na tržištu. Na primer, ‘Dollar Shave Club‘, izbacio je u prodaju veoma “ovozemaljske” i “obične”, proizvode – brijače za jednokratnu upotrebu – dobro dizajnirane, jeftine i praktične. Trgovački lanac ‘Target’ isticao se kao lider u proizvodnji svakodnevnih a odlično dizajniranih i traženih proizvoda nastalih kroz njihovu inicijativu ‘Dizajn svima’. Jedan primer za to je čajnik kojeg je Majkl Grejvs uradio za Target – legendarno dizajnirani i svima pristupačan proizvod. U budućnosti u kojoj će konkurencija biti sve oštrija, prodavnice i brendovi koji svakodnevicu mogu načiniti zabavnijom imaće veći potencijal za uspeh.

Izazov prodavnica i prodaje u budućnosti suočena glasi: kako je bez problema moguće integrisati nove tehnologije koje bi pružaale superiorno iskustvo kupce na svim nivoima. ‘Uvećana stvarnost’ (Augmented reality) je jedan takav alat s kojim eksperimentišu trgovci poput Ikee, omogućavajući korisnicima da zamisle kako bi njihovi proizvodi izgledali u njihovim domovima.

I dalje će postojati potreba za tradicionalnim prodavnicama, barem u doglednoj budućnosti. Čak i sada, kada je proglašena “smrt šoping molova” posle finansijske krize 2008, kompanija za nekretnine Legaspi uspešno preuređuje nekadašnje šoping-molove, sada prenamenjene za potrebe američke Latino-zajednice. Ovi centri pružaju, po zamisli svog vlasnika Hozea de Hesusa Legaspija (José de Jesús Legaspi), prostor za porodično-prijateljsku zabavu i druženje u javnom prostoru.

Radnja budućnosti postojaće u Americi koja je sve urbanija i tehnološki pismenija. Tradicionalne prodavnice će u budućnosti biti od koristi samo ako budu mogle da funkcionišu zajedno sa onlajn maloprodajom, kako bi narednim generacijama potrošača obezbedile nove proizvode, tehnologije i iskustva.

Ovaj članak je drugi u seriji od 12 tekstova o budućnosti američke maloprodaje, urađenih za Forum o Budućim trendovima u Maloprodaji 2014 (Forum for the Future-led 2014 Retail Horizons), projekat u partnerstvu sa američkom Asocijacijom lidera maloprodajne industrije (Retail Industry Leaders Association, RILA). Za više informacija o projektu, pročitajte prethodni post .

Alisha Bhagat, Sept. 05, 2014
GreenBiz.com

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.